Kraków. Historyczny wiadukt nad ul. Grzegórzecką zapewni sprawniejsze podróże
Budowa nowego układu torów oraz dobudowa dwóch nowych torów jest wyzwaniem dla wykonawcy inwestycji. Wiadukt zapewni większe możliwości dla przejazdu pociągów i jednocześnie zachowa swój zabytkowy charakter. W okolicy powstanie także nowy przystanek Kraków Grzegórzki.
Prace przy wiadukcie nad ul. Grzegórzecką odbywają się pod ścisłym nadzorem służb konserwatorskich. W styczniu inżynierowie pracują nad demontażem części lica wiaduktu. Jego elementy są skrupulatnie katalogowane i składowane. Później, po „poszerzeniu” obiektu o dodatkowe tory, zostaną wykorzystane do odtworzenia fasady.
Na placu budowy widać też nowe, już dobudowywane, elementy wiaduktu. Przygotowywane są fundamenty nowych podpór. Rozpoczęto również murowanie łuku, który wchodzi w skład centralnej nawy historycznego obiektu.
Mimo szerokiego zakresu prac zachowany jest ruch pociągów na trasie Kraków Płaszów - Kraków Główny. Pociągi kursują jednym torem.
Rozbudowa wiaduktu nad ul. Grzegórzecką realizowana jest w ramach projektu PLK „Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”. Inwestycja tworzy nowe możliwości komunikacyjne w ruchu kolejowym i drogowym. Powstaną dwa nowe przystanki: Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień, a osiem stacji i przystanków zostanie przebudowanych. Wszystkie obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Dzięki budowie dodatkowych torów na odcinkach Kraków Główny – Kraków Płaszów oraz Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów możliwe będzie uruchomienie większej liczby połączeń. Dwa nowe Lokalne Centra Sterowania zapewnią bezpieczny i sprawny ruch pociągów. Modernizowane wiadukty zapewnią płynny ruch drogowy dla kierowców oraz wygodne przejście pieszych. Na Wiśle powstaną dwa nowe mosty, a most nad rzeką Serafą i ul. Złocieniową zostanie całkowicie przebudowany. Usprawnienie ruchu drogowego oraz otwarcie przestrzeni w centrum miasta od ul. Kopernika do ul. Miodowej zapewni nowa, 850-metrowa estakada, która zastąpi obecny w Krakowie od połowy XIX wieku - nasyp kolejowy.
Więcej informacji na temat inwestycji na stronie www.krakow-rudzice.pl.
Kontakt dla mediów:
Dorota Szalacha
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
tel. 694 480 153
dorota.szalacha@plk-sa.pl