W jaki sposób budować synergię sieci infrastruktury transportowej?
Na pytanie odpowiadało grono siedmiu osób: Paweł Antonik, członek zarządu, Strabag Sp. z o.o., Dariusz Blocher, prezes zarządu, Budimex SA., Józef Marek Kowalczyk, przewodniczący Komitetu Infrastruktury Gospodarczej, Krajowa Izba Gospodarcza, Przemysław Wróbel z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Radosław Stępień, podsekretarz stanu, Ministerstwo Infrastruktury, Zbigniew Szafrański, prezes zarządu PKP PLK SA, Lech Witecki, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Zbigniew Szafrański zauważył, że w stosunku do projektów drogowych PLK musiała się uporać z zagadnieniem luki finansowej. Spowodowało to trzy lata poślizgu w realizacji zadań.
Trudne były do wykonania również kwestie środowiskowe - w tym zakresie kolejarze korzystali też z doświadczenia drogowców. Dla PLK wyzwaniem będą lata 2013/14. W 2010 r. PLK podpisała umowy na realizację wielu projektów i teraz ilość placów budów powinna się podwoić. Modernizacja istniejących dróg kolejowych ma podczas realizacji negatywny wpływ na rozkład jazdy pociągów. PLK szuka najlepszych rozwiązań. Rozważane są też np. zamknięcia linii na czas modernizacji i przyśpieszenie procesu odnowy. W kraju dopuściliśmy do degradacji infrastruktury kolejowej i musimy ją teraz odtwarzać. Należy przerwać ten proces i nie pozwolić na degradację zmodernizowanych lub odtworzonych linii. - mówił Zbigniew Szafrański. Wciąż aktualne jest pytanie: jak duża powinna być sieć kolejowa? Czy wszystkie linie są potrzebne? Bowiem na odtworzenie 19 tys. km linii potrzeba 47 mld zł. Kongres to dobra okazja aby przypomnieć, że zmienia się korzystnie bilans prędkości na liniach kolejowych - zauważył prezes PLK. Długość linii na których prędkość pociągów wzrosła jest większa niż tych, na których zmalala. W debacie poruszono m.in. zagadnienia: finansowania projektów unijnych, jakości dokumentacji przetargowych. Wykonawcy postulowali o przedstawienie realnych planów inwestycyjnych, co mogłoby zapobiec ich problemom w przyszłości. Pojawiła się też kwestia obniżenia stawek dostępu o 30-35%, co pozwoliłoby kolei realnie konkurować z drogami. Przedstawiciel KIG postulował o utworzenie w sejmie Komisji ds. kolejnictwa, która mocniej lobbowałaby na rzecz kolei, niż Komisja Infrastruktury, w której przeplatają się zarówno interesy kolejarzy i drogowców.
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Galeria
Informacja o plikach cookie
Ta strona używa plików cookies. Mają one dwie funkcje: zapewniają podstawową funkcjonalność tej witryny oraz pozwalają nam ulepszać nasze treści, zapisując i analizując zanonimizowane dane użytkownika. W dowolnym momencie możesz zmienić swoją zgodę na używanie tych plików. Więcej informacji na temat plików cookie oraz przetwarzaniu danych osobowych można znaleźć w naszej Polityce prywatności.