Powrót

Kolejowym bajpasem bez przesiadek z Poznania do Szczecina

Widok z góry na tory kolejowe i tymczasowy objazd w Krzyżu Wielkopolskim na linii Poznań-Szczecin, fot. PLK

W okolicy Krzyża Wielkopolskiego pociągi jeżdżą ponad 400 m, tymczasowym objazdem na nasypie ziemnym wzdłuż modernizowanej linii kolejowej Poznań – Szczecin. Wykorzystana jest konstrukcja stalowa nad torami między Tczewem a Kostrzynem. Takie rozwiązanie umożliwi sprawną przebudowę wiaduktu kolejowego na trasie Poznań Główny – Szczecin Główny. Nowa, mocniejsza przeprawa z oddzielnymi konstrukcjami dla każdego toru, na lata zapewni bezpieczne przejazdy pociągów.

Przy modernizacji linii kolejowych szukamy najlepszych sposobów, by podróżnym zapewnić wygodny przejazd, a wykonawca mógł realizować inwestycje. Czterystumetrowy kolejowy bajpas koło Krzyża Wielkopolskiego to nietypowe rozwiązanie, które umożliwi realizację projektu na linii Poznań – Szczecin, ważnej krajowej i międzynarodowej trasie – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu ds. realizacji inwestycji.

Bajpas – i bez przesiadek

Dzięki kolejowemu bajpasowi zapewnione są podróże między Wielkopolską a Pomorzem Zachodnim bez konieczności przesiadek do zastępczej komunikacji autobusowej. Wykonawca będzie kontynuował prace.

Do wykonania wysokich na ok. 8,5 m budowli ziemnych zużyto ponad 18 tys. ton ziemi oraz stalowej konstrukcji o wadze 117 ton i rozpiętości ok. 30 metrów.

Objazd będzie wykorzystywany przez rok. Po zakończeniu przebudowy obecnego obiektu na linii Poznań – Szczecin bajpas zostanie rozebrany, a pociągi pojadą po zmodernizowanym wiadukcie kolejowym.

PLK szykują atrakcyjne przejazdy na linii Poznań – Szczecin

Na modernizowanej przez PLK linii Poznań – Szczecin, podróżni zyskali już lepszy dostęp do kolei z nowych peronów na 14 stacjach i przystankach, m.in. w Poznaniu (Woli), Szamotułach, Choszcznie, Reptowie i Szczecinie (Zdunowie). Komfort zwiększają wiaty i jasne oświetlenie, są udogodnienia dla osób mających trudności z poruszaniem się. Oczekiwany standard na trasie zapewnią nowoczesne platformy łącznie w ponad 30 miejscowościach.

Dla sprawnych przejazdów, przy utrzymaniu ruchu pociągów, etapowo wymieniana jest infrastruktura. Prace postępują na wszystkich odcinkach modernizowanej trasy. Nowy tor z siecią trakcyjną i nowoczesnymi urządzeniami sterowania jest już m.in. między Poznaniem a Kiekrzem, Pęckowem a Wronkami, oraz Słonicami a Choszcznem.

Realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. projekt „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” to jedno z największych przedsięwzięć w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Inwestycję wartą ok. 4,1 mld zł współfinansuje Unia Europejska z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Wartość dofinansowania wynosi ok. 1,8 mld zł. Zakończenie zasadniczych prac planowane jest do końca 2022 r.

Inwestycja zwiększy komfort podróży, podniesie poziom bezpieczeństwa i skróci czas przejazdu. Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń najszybsze pociągi dalekobieżne pojadą między Poznaniem a Szczecinem z prędkością 160 km/h poniżej 2 godzin. Zmodernizowana trasa zapewni lepsze warunki przewozu towarów ważną częścią europejskiego korytarza transportowego, prowadzącego z Dolnego Śląska do Pomorza Zachodniego.

Więcej informacji o projekcie na www.poznan-szczecin.pl
 

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.

Kontakt dla mediów:
Radosław Śledziński
Zespół Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 501 613 495