Powrót
i Poznań przez Łódź z Warszawą. Jest to efekt zakończenia pierwszego etapu studium wykonalności budowy kolei dużych prędkości realizowanego od września 2010 r. przez konsorcjum firm: IDOM
z Hiszpanii i poznańskiego Biura Projektów Komunikacyjnych. Linia „Y", nazwana tak
ze względu na kształt przypominający tę literę, będzie liczyć na całej długości prawie 469 kilometrów
i pozwoli na osiągnięcie następujących czasów przejazdu:
i wskazanie najkorzystniejszego wariantu przebiegu linii. Natomiast drugi etap stanowić będzie uszczegółowienie wybranego w pierwszym etapie wariantu, opracowanie raportów, wniosków
i przygotowanie dokumentacji oraz opisów przedmiotów zamówienia. Całość prac studialnych przewidziana jest na 27 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Prace budowlane mogłyby rozpocząć się nawet w 2014 r., zaś pierwsze pociągi rozpoczęłyby jazdę w 2020 r. „W rozkładzie jazdy 2011/2012 po raz pierwszy od kilkudziesięciu ostatnich lat, odnotujemy dodatni bilans prędkości oznaczający skrócenie czasu przejazdu w skali całej sieci kolejowej – mówi Zbigniew Szafrański - prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Jednak analizując obecne prognozy rosnącego ruchu, musimy jak najszybciej przystąpić do budowy linii kolei dużych prędkości
z uwagi na praktycznie wyczerpaną przepustowość korytarza na linii Wschód – Zachód oraz odcinków podmiejskich wokół dużych aglomeracji. Zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe rekomenduje wariant 1 przebiegu linii kolei dużych prędkości, spośród trzech zaproponowanych przez konsorcjum realizujące studium wykonalności. Trasa w tym wariancie będzie przebiegać następująco: na odcinku Warszawa – Łódź rozpocznie się w okolicach stacji Warszawa Zachodnia przez tereny kolejowe, dalej wykopem o długości ok. 6,5 km w kierunku drogi ekspresowej S 8, kierując się w stronę Ożarowa Mazowieckiego. Następnie oddalając się od autostrady A-2 przebiegnie na północ od Skierniewic. W tym rejonie nastąpi połączenie linii „Y"
z Centralną Magistralą Kolejową. W okolicach Strykowa linia skręci na południowy zachód i skieruje się w stronę Łodzi. Na wysokości stacji Łódź Widzew wjedzie do tunelu prowadzącego do podziemnej stacji Łódź Fabryczna. Tunelem KDP przebiegnie pod Łodzią i wyjdzie na powierzchnię po minięciu stacji Łódź Kaliska. Dalej
w kierunku Sieradza, głównie przez pola i obszary zalesione. Za Sieradzem linia rozgałęzi się
na zachód od stacji Nowe Skalmierzyce i przebiegnie w kierunku Poznania w okolicach Pleszewa, Jarocina, Środy Wielkopolskiej i od południowego wschodu wjedzie do miasta. Odcinek linii
do Wrocławia przebiegnie od rozwidlenia za nowymi Skalmierzycami w kierunku Ostrzeszowa i dalej w rejonach Oleśnicy, Laskowic, Świętej Katarzyny od południa wjeździe do Wrocławia. Ostateczną decyzję dotyczącą przebiegu linii KDP podejmie zespół międzyresortowy rządu. Równolegle z przystąpieniem do drugiego etapu studium wykonalności, PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczynają wybór firmy doradczej, która będzie wspierała podmiot realizujący budowę linii KDP
w zakresie zorganizowania finansowania inwestycji. Zobacz prezentację "Realizacja programu budowy linii dużych prędkości w Polsce"
Koleje dużych prędkości - zakończył się pierwszy etap przygotowań
Pierwszy z przełomów dokonał się 1 października 2011 r. podczas testów na Centralnej Magistrali Kolejowej łączącej Warszawę z Katowicami i Krakowem, pociąg PKP Intercity prowadzony przez lokomotywę Husarz osiągnął prędkość 204 km/h. Było to możliwe dzięki modernizacji linii kolejowej oraz wdrożeniu na odcinku Zawiercie – Psary Europejskiego Systemu Sterowania Ruchem Kolejowym (ETCS). Kolejny rozdział rozwoju kolei w Polsce dokonał się 3 października 2011 r. Zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przyjął wariant przebiegu pierwszej linii kolei dużych prędkości, która połączy Wrocławi Poznań przez Łódź z Warszawą. Jest to efekt zakończenia pierwszego etapu studium wykonalności budowy kolei dużych prędkości realizowanego od września 2010 r. przez konsorcjum firm: IDOM
z Hiszpanii i poznańskiego Biura Projektów Komunikacyjnych. Linia „Y", nazwana tak
ze względu na kształt przypominający tę literę, będzie liczyć na całej długości prawie 469 kilometrów
i pozwoli na osiągnięcie następujących czasów przejazdu:
- Warszawa - Łódź 35 minut,
- Warszawa - Poznań 1 h 35 minut,
- Warszawa - Wrocław 1 h 40 minut.
i wskazanie najkorzystniejszego wariantu przebiegu linii. Natomiast drugi etap stanowić będzie uszczegółowienie wybranego w pierwszym etapie wariantu, opracowanie raportów, wniosków
i przygotowanie dokumentacji oraz opisów przedmiotów zamówienia. Całość prac studialnych przewidziana jest na 27 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Prace budowlane mogłyby rozpocząć się nawet w 2014 r., zaś pierwsze pociągi rozpoczęłyby jazdę w 2020 r. „W rozkładzie jazdy 2011/2012 po raz pierwszy od kilkudziesięciu ostatnich lat, odnotujemy dodatni bilans prędkości oznaczający skrócenie czasu przejazdu w skali całej sieci kolejowej – mówi Zbigniew Szafrański - prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Jednak analizując obecne prognozy rosnącego ruchu, musimy jak najszybciej przystąpić do budowy linii kolei dużych prędkości
z uwagi na praktycznie wyczerpaną przepustowość korytarza na linii Wschód – Zachód oraz odcinków podmiejskich wokół dużych aglomeracji. Zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe rekomenduje wariant 1 przebiegu linii kolei dużych prędkości, spośród trzech zaproponowanych przez konsorcjum realizujące studium wykonalności. Trasa w tym wariancie będzie przebiegać następująco: na odcinku Warszawa – Łódź rozpocznie się w okolicach stacji Warszawa Zachodnia przez tereny kolejowe, dalej wykopem o długości ok. 6,5 km w kierunku drogi ekspresowej S 8, kierując się w stronę Ożarowa Mazowieckiego. Następnie oddalając się od autostrady A-2 przebiegnie na północ od Skierniewic. W tym rejonie nastąpi połączenie linii „Y"
z Centralną Magistralą Kolejową. W okolicach Strykowa linia skręci na południowy zachód i skieruje się w stronę Łodzi. Na wysokości stacji Łódź Widzew wjedzie do tunelu prowadzącego do podziemnej stacji Łódź Fabryczna. Tunelem KDP przebiegnie pod Łodzią i wyjdzie na powierzchnię po minięciu stacji Łódź Kaliska. Dalej
w kierunku Sieradza, głównie przez pola i obszary zalesione. Za Sieradzem linia rozgałęzi się
na zachód od stacji Nowe Skalmierzyce i przebiegnie w kierunku Poznania w okolicach Pleszewa, Jarocina, Środy Wielkopolskiej i od południowego wschodu wjedzie do miasta. Odcinek linii
do Wrocławia przebiegnie od rozwidlenia za nowymi Skalmierzycami w kierunku Ostrzeszowa i dalej w rejonach Oleśnicy, Laskowic, Świętej Katarzyny od południa wjeździe do Wrocławia. Ostateczną decyzję dotyczącą przebiegu linii KDP podejmie zespół międzyresortowy rządu. Równolegle z przystąpieniem do drugiego etapu studium wykonalności, PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczynają wybór firmy doradczej, która będzie wspierała podmiot realizujący budowę linii KDP
w zakresie zorganizowania finansowania inwestycji. Zobacz prezentację "Realizacja programu budowy linii dużych prędkości w Polsce"
Informacje dla mediów
Robert Kuczyński
dyrektor projektu
d.s. komunikacji i planowania strategicznego
Centrum Kolei Dużych Prędkości
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
r.kuczynski@plk-sa.pl
+ 48 22 473 24 42
Projekt ubiega się o dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007 – 2013.