Powrót

Kolej w nowym świetle

W 2015 roku, tylko w ramach remontów i programu poprawy efektywności energetycznej, PLK wymieniły ponad 1700 punktów oświetleniowych (1500 pracuje w technologii LED). W efekcie obniżono koszty zużycia energii i eksploatacji. Nowe urządzenia mają dłuższy czas pracy, a przez to są tańsze w użytkowaniu w zakładanym okresie eksploatacji. Nowoczesne oświetlenie to również duża korzyść dla środowiska naturalnego poprzez redukcję emisji dwutlenku węgla. Wymiana opraw oświetleniowych powoduje ograniczenie zużycia energii elektrycznej, przyczynia się do zmniejszenia emisji CO2 do atmosfery nawet o około 500 ton/rok. Dzięki wymianie przeprowadzonej w 2015 r. Spółka zaoszczędzi ponad 316 tys. zł. 


Oszczędność dzięki technologii LED

Oprócz 1700 punktów oświetleniowych, w 2015 roku wymiany dokonano również na przejazdach kolejowo-drogowych, peronach i dojściach, rozjazdach i międzytorzach. Wraz z wymianą punktów świetlnych, w 2015 roku wymieniono 323 szt. słupów oświetleniowych, tym samym kompleksowo poprawiając stan technicznych eksploatowanych urządzeń.

Technologia LED jest preferowana przy wszystkich projektach modernizacyjnych, w zakresie oświetlenia terenów i obiektów kolejowych, które PLK planuje do realizacji w najbliższych latach. 

Nowe projekty oparte będą na stosowaniu opraw LED. Oprawy tego typu mogą bezawaryjnie pracować nawet 12 lat - czyli blisko trzykrotnie dłużej niż stosowane do tej pory oświetlenie sodowe i pięciokrotnie dłużej od eksploatowanych jeszcze źródeł rtęciowych. Zastosowanie oświetlenia w technologii LED we wszystkich przyszłych projektach, oprócz oszczędności, przyniesie też konkretne korzyści dla pasażerów. Perony i przejścia podziemne z LEDami są jaśniejsze i zapewniają większe poczucie bezpieczeństwa.


Bezpieczniej na przejazdach
 

PLK poprawia również system oświetlenia przejazdów kolejowych. W 2015 roku w ramach remontów i programu poprawy efektywności energetycznej nowe oprawy oświetleniowe zamontowano na 31 przejazdach, gdzie łącznie wymieniono 66 punktów świetlnych na LED. Nowe oświetlenie przynosi nie tylko oszczędności, ale wpływa na wzrost poziomu bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych, a także zapewnia lepszą ochronę przeciw dewastacji i kradzieży mienia kolejowego.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą program wymiany opraw od 2004 roku. Co roku zarządca infrastruktury wymienia oprawy oświetleniowe starego typu (głównie z rtęciowymi źródłami światła) na nowoczesne oprawy oświetleniowe z sodowymi wysokoprężnymi źródłami światła, które od 2015 r. zamieniane są na oświetlenie w technologii LED o najwyższym wskaźniku skuteczności świetlnej. 

Obecnie PLK zarządzają ponad 190 000 szt. opraw oświetleniowych, z czego 125 000 to nowoczesne oprawy, wyposażone w źródła światła LED, źródła sodowe wysokoprężne i świetlówki liniowe. 


Nowe światło na stacji Ople Główne

Pozytywnym przykładem, gdzie PKP PLK podczas modernizacji zastosowały oprawy oświetleniowe ze źródłami światła typu LED, jest stacja Opole Główne. Zarządca infrastruktury zastosował ponad 220 opraw LED-owych. 200 to nowe oprawy na peronach, a 23 rozjaśniły międzytorze. W 2015 r. zastosowano 614 szt. źródeł światła LED w obecnie eksploatowanych oprawach oświetleniowych. Źródła te zainstalowano w tunelu na stacji Warszawa Wschodnia i Warszawa Zachodnia oraz na peronie nr 2 stacji Kraków Główny. Koszt wymiany wyniósł 131 000 zł.




Kontakt dla mediów:
Joanna Kubiak
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: + 48  571 370 013

Pliki do pobrania