Powrót

Kolej ułatwi podróż w Krakowie

Inwestycja PLK oznacza łatwiejszy dostęp do transportu kolejowego dla mieszkańców dzielnic mieszczących się w pobliżu lotniska oraz na trasie połączenia. To także wyższa prędkość przejazdu pociągów, które po nowych torach pojadą do 80 km/h. Zwiększy się również częstotliwości odjazdów składów w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z obecnych 30 minut do 15.

Budowa połączenia kolejowego stolicy Małopolski z Międzynarodowym Portem Lotniczym Kraków - Balice rozpoczęła się od rozbiórki starego przystanku Kraków Balice. Nowy powstaje w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu. Obiekt – podobnie jak pozostałe na trasie - będzie wyposażony w wiaty, elementy małej architektury, oświetlenie oraz system informacji pasażerskiej. 

W ramach inwestycji powstają także trzy inne przystanki: Kraków Uniwersytet Rolniczy, Kraków Zakliki oraz Kraków Krzyżówka. Dzięki temu mieszkańcy aglomeracji będą mieli zdecydowanie łatwiejszy dostęp do transportu kolejowego. Dodatkowo zmodernizowany zostanie przystanek Kraków Łobzów, a wszystkie obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Nowe przystanki i tory, szybsza podróż i wzrost częstotliwości kursowania pociągów – dzięki inwestycjom PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. kolej w aglomeracji krakowskiej rozwija się i staje alternatywą dla komunikacji miejskiej. 

Dzięki połączeniu linią kolejową centrum aglomeracji i lotniska wzrośnie również atrakcyjność regionu. Przebudowa połączenia ze stacji Kraków Główny do Międzynarodowego Portu Lotniczego w Balicach pozwoli na uruchomienie pierwszej linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w Małopolsce na odcinku MPL Balice – Kraków – Wieliczka Kopalnia. Kompleksowa modernizacja trasy z Krakowa Bieżanowa do Wieliczki zakończyła się w 2012 r.

Kolejne inwestycje narodowego zarządcy infrastruktury kolejowej jeszcze bardziej usprawnią ruch pociągów w aglomeracji krakowskiej. Obecnie PLK prowadzą wstępne prace przy projekcie budowy łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki, która doskonale wpisuje się w ideę szybkiej i komfortowej kolei aglomeracyjnej. 

Realizacja tego zadania pozwoli na uruchomienie bezpośredniego połączenia między stacjami Kraków Główny Osobowy i Kraków Bonarka. Częstotliwość kursowania pociągów będzie wyższa, skróci się czas przejazdu, a za sprawą m.in. przebudowy przystanków osobowych Kraków Zabłocie i Krzemionki wzrośnie komfort obsługi podróżnych.


Z historii:

Połączenie Krakowa z lotniskiem w Balicach wybudowane zostało w latach 50-ych XX wieku jako jednotorowa bocznica prowadząca do bazy paliw w Olszanicy i do Jednostki Wojskowej. Była ona eksploatowana i obsługiwana przez składy manewrowe, wyruszające ze stacji w Mydlnikach. Regularne przewozy pasażerskie na tym odcinku uruchomiono 5 maja 2006 roku i było to pierwsze tego typu połączenie w Polsce.


Liczby inwestycji:

80 km/h - z taką prędkością będą kursować pociągi na trasie z Krakowa Głównego do Balic przez Mydlniki. Dotychczas było to 40 km/h

50 tys. – tylu pasażerów – według szacunków – skorzysta z połączenia kolejowego z lotniskiem w 2015 r.

15 minut – pociągi w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej będą odjeżdżać co kwadrans według planów Urzędu Marszałkowskiego. Dotychczas odjeżdżały co pół godziny.

3 – nowe przystanki powstaną w ramach inwestycji: Kraków Uniwersytet Rolniczy, Kraków Zakliki, Kraków Krzyżówka.



Projekt "Budowa połączenia kolejowego MPL "Kraków - Balice" z Krakowem, odcinek Kraków Główny - Mydlniki – Balice" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.



Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Rzecznik prasowy
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 662 114 900

Pliki do pobrania