Kolej na 30 filarach
Łącznica kolejowa Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki nabiera kształtów. Od ul. Dekerta do skrzyżowania ulic Wielickiej, al. Powstańców Śląskich i al. Powstańców Wielkopolskich wybudowano już 14 filarów.
6 kwietnia na plac budowy zostały dostarczone pierwsze elementy konstrukcji stalowej obiektu i rozpoczął się montaż przęseł na estakadzie przy linii kolejowej Kraków Główny – Medyka (nr 91). Przęsła montowane są na podporach docelowych oraz tymczasowych przy użyciu potężnych dźwigów. Po posadowieniu, sekcje przęseł będą ze sobą łączone, a podpory tymczasowe ostatecznie usunięte.
Przy ul. Dekerta powstaną jeszcze 3 podpory. Najwyższą na łącznicy – około 14 m – będzie podpora od strony ul. Romanowicza. Jej budowa w tym rejonie potrwa jeszcze około miesiąca.
Odległości między budowanymi podporami wynoszą od 32 do 52 metrów, a dwa przęsła nad skrzyżowaniem ulic Wielickiej, Powstańców Śląskich i Powstańców Wielkopolskich będą miały rozpiętość aż 78 i 81 metrów.
Tymczasem w rejonie skrzyżowania ul. Wielickiej i Powstańców Śląskich – w obrębie zamkniętej estakady drogowej Obrońców Lwowa – trwają prace związane z wykonywaniem pali pod podpory.
17/18 kwietnia rozpocznie się trzeci etap budowy łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami wprowadzone zostaną kolejne zmiany w organizacji ruchu samochodowego, które pozwolą na kontynuowanie prac związanych z wykonywaniem podpór estakad kolejowych. Tego dnia zamknięty zostanie jeden pas al. Powstańców Śląskich w kierunku ul. Wielickiej, a także zwężony wlot od Al. Powstańców Wielkopolskich do dwóch pasów na wprost, z utrzymaniem wszystkich relacji. Ponadto dla komunikacji miejskiej wprowadzony zostanie buspas w al. Powstańców Wielkopolskich, na odcinku od ul. Stoczniowców do skrzyżowania z ul. Wielicką. Zmiany pozwolą na wykonanie dwóch podpór pod estakady kolejowe przy al. Powstańców Wielkopolskich, których fundamenty znajdą się pod powierzchnią jezdni.
18 kwietnia rozpoczną się także prace modernizacji oraz wydłużenia przejścia podziemnego na Zabłociu, w rejonie ul. Kącik i ul. Lipowej. Zmodernizowany obiekt wyposażony zostanie m.in. w nowe oświetlenie oraz monitoring. W celu wykonania planowanych prac przejście zostanie zamknięte na okres około 3 miesięcy.
Aby na bieżąco informować o postępach w realizacji projektu, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. uruchomiły stronę internetową na temat inwestycji: www.zablocie-krzemionki.pl
Projekt „Budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki” ubiega się o finansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Wartość robót to 257 978 744,89 PLN (brutto).
Inwestycję na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
wykona konsorcjum Budimex S.A. (lider) i Ferrovial Agroman S.A. (partner).
Kontakt dla mediów:
Dorota Szalacha
Zespół rzecznika prasowego
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
tel. 694 480 153
dorota.szalacha@plk-sa.pl