Dworzec Łódź Fabryczna nabiera ostatecznych kształtów!
Gotowa jest już konstrukcja zadaszenia nad wejściem głównym, które będzie miało szerokość aż 40 metrów. Do połowy roku zakończy się budowa środkowego zadaszenia, które umożliwi dotarcie światła słonecznego na poziom 16 metrów pod ziemią gdzie znajdą się perony. Trwają również prace nad wschodnim budynkiem, z którego będzie można dostać się do podziemnej hali od wschodu. W tym miejscu pasażer zobaczy replikę fasady dawnego dworca Łódź Fabryczna, która będzie podpierała dach. Faliste kształty dachów to najbardziej charakterystyczny element nowo powstającego budynku. Wszystkie trzy zostaną pokryte 10 tysiącami paneli, z których znaczna część jest wykonana ze szkła. Kolejne miesiące będą przeznaczone na prace wykończeniowe jak tynkowanie, montaż okładzin, wykonanie posadzek i przeprowadzenie wszystkich instalacji.
2015 rok – koniec prac na podziemnym dworcu
Rok 2015 na budowie nowego dworca Łódź Fabryczna będzie okresem jeszcze bardziej wytężonej pracy niż w poprzednich latach. Prace na stacji prowadzone będą do końca roku. Łódź Fabryczna będzie jednym z najnowocześniejszych dworców kolejowych w Europie. Trzypoziomowa stacja kolejowa będzie centralną częścią węzła przesiadkowego gdzie zatrzymywać będą się pociągi, autobusy, autobusy dalekobieżne i tramwaje. Przesiadki będą wygodne, bo droga z przystanku komunikacji miejskiej do pociągu nie będzie dłuższa niż kilkadziesiąt metrów. Podróżni skorzystają z czterech peronów, do których pociągi ze zmodernizowanej stacji Łódź Widzew dotrą czterotorowym tunelem o długości blisko 2 km.
Na perony będzie można dostać się ruchomymi schodami. Będą też windy – stacja będzie dostosowana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Na dworcu pod ziemią znajdą się przystanki autobusów dalekobieżnych oraz parking mogący pomieścić blisko 1000 aut.
Na wiosnę pierwsze tory
W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2015 roku skończą się prace nad główną halą dworca gdzie będą poczekalnie, kasy i pomieszczenia przeznaczone m.in na sklepy. Wykonawca będzie prowadził prace przy budowie czterech peronów w podziemnej, najniższej części stacji. Wkrótce rozpocznie się również układanie pierwszych torów – najpierw na stacji, a na wiosnę w gotowym tunelu biegnącym w stronę Łodzi Widzewa.
Pierwsze pociągi na nowym dworcu Łódź Fabryczna
Główny inwestor – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planuje, że pierwsze pociągi na nowy dworzec dotrą w ostatnich miesiącach 2015 roku, kiedy rozpocznie się okres testów i prób eksploatacyjnych. Z nowej stacji, z której docelowo będzie mogło skorzystać kilkaset tysięcy pasażerów dziennie pociągi dojadą m.in. do Warszawy. Czas przejazdu najszybszych pociągów do stolicy nie przekroczy 70 minut.
Ile to kosztuje?
Wartość kontraktu na budowę nowego dworca Łódź Fabryczna, realizowanego przez konsorcjum Torpol Sp. z o.o. Astaldi S.p.A., Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o., oraz Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów Sp. z o.o. to ponad 1,75 mld złotych brutto. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. finalizują prace nad zapewnieniem dofinansowania inwestycji z środków UE.
Budowa dworca Łódź Fabryczna w liczbach
750 tys. m3 - tyle betonu, które pomieściłoby ok. 100 tysięcy standardowych samochodów - betoniarek trzeba przeznaczyć na budowę dworca
500 ton – tyle stali potrzeba do budowy jednego z trzech świetlików na terenie nowego Dworca Łódź Fabryczna
4 – na stacji będzie tyle peronów, tyle torów będzie biegło tunelem ze stacji Łódź Widzew
Modernizacja jest prowadzona w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej Warszawa – Łódź, etap II Lot B- odcinek Łódź Widzew – Łódź Fabryczna ze stacją Łódź Fabryczna oraz budową części podziemnej dworca Łódź Fabryczna przeznaczonej dla odprawy i przyjęć pociągów oraz obsługi podróżnych”.
Kontakt dla mediów:
Maciej Dutkiewicz
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Rzecznik prasowy
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 883 354 177