Dodatkowe zabezpieczenia przed nieostrożnością kierowców na przejeździe kolejowo-drogowym we Wrocławiu
99% wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych spowodowali w 2017 r. nieostrożni kierowcy. Ich nieodpowiedzialność pokazuje coraz liczniejszy monitoring przejazdów. Ignorowanie czerwonych świateł, znaku stop, wjeżdżanie na przejazd pomimo braku miejsca na zjazd, oraz omijanie slalomem półrogatek i wjeżdżanie pod opadające rogatki – to podstawowe błędy prowadzące do tragedii, opóźnień pociągów uszkodzeń urządzeń i taboru.
Przejazd kolejowo-drogowy na ul. Średzkiej we Wrocławiu - skrzyżowanie z linią E 30 Wrocław – Legnica (zabezpieczony rogatkami, sygnalizacją i oznakowaniem), to miejsce, gdzie kierowcy notorycznie wjeżdżali na tory, pomimo braku możliwości opuszczenia przejazdu. Samochody blokowały przejazd pociągów, uszkadzały urządzenia. Tylko w ubiegłym roku kierowcy spowodowali na ul. Średzkiej 165 awarii, w tym sprawcami ponad 60% byli kierowcy ciężarówek.
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. konsekwentnie zwiększają poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. We Wrocławiu zamontowano dodatkowe zabezpieczenia na szczególnie ruchliwym skrzyżowaniu. Wykorzystanie skanerów laserowych i dodatkowych sygnalizatorów ma zapobiec wjazdowi kierowców na tory, gdy brak jest miejsca na zjazd. PLK realizuje także program przejazdowy, który zwiększy bezpieczeństwo na ponad 180 przejazdach – mówi Marek Olkiewicz, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
PLK dla bezpieczeństwa na przejazdach
Montaż dodatkowych urządzeń na przejeździe we Wrocławiu, to jedno z wielu działań PLK na rzecz zwiększania bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Wyższy poziom bezpieczeństwa zapewniają modernizacje linii i bezkolizyjne skrzyżowania, które wykluczają niebezpieczne zdarzenia samochodów i pociągów. PLK realizują obecnie w ramach KPK tzw. program przejazdowy „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami” za ok. 400 mln zł. Przebudowane przejazdy kolejowo-drogowe i montowane nowe urządzenia dają kierowcom dodatkowe sygnały o przejeździe pociągów.
W ramach kampanii społecznej Bezpieczny Przejazd - „Szlaban na ryzyko!” od 12 lat prowadzone są działania, by zwiększyć odpowiedzialność kierowców i ograniczyć liczbę zdarzeń na przejazdach. Kierowcy i piesi otrzymali w 2017 r. 256 tys. ulotek o zasadach bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. 103 tys. materiałów dydaktycznych trafiło do dzieci podczas spotkań na temat bezpieczeństwa w szkołach i przedszkolach (1000 spotkań, z ponad 50 tys. dzieci). Kampania społeczna Bezpieczny Przejazd -„Szlaban na ryzyko!” wykorzystuje nagrania z kamer podczas warsztatów z instruktorami jazdy oraz w procesie szkolenia nowych kierowców. W 2017 r seminaria były zorganizowane w siedmiu miastach. Materiały trafiły do około 800 ośrodków szkolenia kierowców. Pomogą przygotować w 2018 r. około 50 tysięcy przyszłych kierowców.
Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
694 480 239