Dąbrowa Górnicza Gołonóg – PLK szykują lepsze warunki podróży
Rozpoczęła się przebudowa przystanku, poprzedzona wykonaniem dokumentacji projektowej. Ruch kolejowy i drogowy będą utrzymane. Prace będą prowadzone pod jednym torem. Pierwsze roboty obejmują wykonanie fundamentów pod nowe słupy sieci trakcyjnej. Budowany jest tymczasowy przejazd kolejowo–drogowy.
Nowy wiadukt kolejowy zapewni bezpieczeństwo kierowcom i mieszkańcom Dąbrowy Górniczej obok przystanku Gołonóg, w miejscu przejazdu kolejowo-drogowego. Pod wiaduktem będzie droga, ścieżka rowerowa i chodnik. Nowe rozwiązanie usprawni komunikację drogową w mieście.
Na przystanku Dąbrowa Górnicza Gołonóg zwiększy się dostępność do kolei. Zbudowane zostaną nowe perony zewnętrzne – przy budynku dworca oraz od strony ul. Parkowej. Będą wyższe, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Zostaną zamontowane wiaty, ławki i oświetlenie. Oznakowanie oraz nagłośnienie usprawnią podróże. PLK zbudują przejście podziemne łączące perony z budynkiem dworca i projektowanym centrum przesiadkowym. Osoby z ograniczoną możliwością poruszania się będą mogły skorzystać z wind.
Przebudowa obejmie tory i sieć trakcyjną. Zostanie zabezpieczony teren pod dodatkowe tory dla kolei aglomeracyjnej.
Zadanie jest realizowane we współpracy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i Gminy Dąbrowa Górnicza w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III”. Wartość inwestycji to ok. 55 mln zł netto, w tym udział PLK to ponad 26 mln zł netto. Projekt ubiega się o dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Prace są przewidziane do końca 2022 roku.
PLK budują wiadukt kolejowy i przejścia podziemne także na stacji Dąbrowa Górnicza. W przyszłym roku rozpoczną się roboty budowlane na obiektach w Myszkowie i Żorach.
Wiadukty w woj. śląskim są budowane w ramach ogólnopolskiego projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III”. Zadanie ma wartość ponad 300 mln zł i obejmuje budowę 25 wiaduktów w całej Polsce, w tym 12 wiaduktów kolejowych, 10 wiaduktów drogowych, 2 przejść dla pieszych pod torami i 1 wiaduktu pieszo-rowerowego.
Projekt ubiega się o dofinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.