Częstochowa znów na kolejowej mapie Polski
2.08 min zajmuje przejazd pociągiem z Warszawy do Częstochowy. Z Częstochowy do Opola tylko 56 min. O półtorej godziny skróciła się podróż pociągiem z Warszawy do Wrocławia i trwa 3h 42min. Rekordowo krótkie czasy przejazdu zostały osiągnięte m.in. dzięki rewitalizacji linii kolejowej Częstochowa – Fosowskie, która zakończyła się na przełomie 2014/2015 r.
Efektem prac PLK jest poprawa konkurencyjności transportu kolejowego. - Pojawiły się obecnie dobre warunki dla odtworzenia regionalnych połączeń z Częstochowy do Lublińca, które przed remontem trasy zostały zawieszone. Inwestycja PLK umożliwia również uruchomienie bezpośredniego połączenia z Częstochowy do Kielc – mówi Piotr Malepszak, pełnomocnik zarządu ds. rewitalizacji linii kolejowych PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na trasie z Częstochowy do Fosowskiego oznacza nie tylko krótsze czasy przejazdu. To także wyższy komfort obsługi podróżnych. Budowa wiat, instalacja nagłośnienia i tablic informacyjnych, usunięcie barier architektonicznych - to część wprowadzanych udogodnień. Podróżni mogą już korzystać z odnowionych w ramach projektu peronów w Częstochowie Stradomiu i Gnaszynie, Blachowni, Herbach Starych, Lisowie, Kochanowicach, Jawornicy, Lublińcu, Liswarcie, Lisowicach, Pawonkowie oraz w Pludrach. Obiekty zostały wyposażone w nowe systemy oświetlenia i elementy małej architektury.
W ramach dodatkowych robót w Częstochowie Stradomiu i w Lublińcu w pierwszym kwartale br. zostanie jeszcze bardziej wzmocniona informacja przez montaż systemu dynamicznej informacji pasażerskiej.
- Dzięki tej inwestycji Częstochowa odzyskała znaczenie na kolejowej mapie Polski. Istotnie poprawiła się jakość, częstotliwość i szybkość połączeń z Krakowem, Wrocławiem oraz Warszawą, a dworzec Stradom zyskał drugie życie. To cieszy, tym bardziej, że m.in. przy dworcu Częstochowa Stradom miasto planuje w najbliższych latach - przy wsparciu środków unijnych - budowę zintegrowanego centrum przesiadkowego z peronami autobusowymi, parkingami dla aut i rowerów, ścieżkami rowerowymi oraz wypożyczalnią jednośladów – informuje Mirosław Soborak zastępca prezydenta Częstochowy, odpowiedzialny w mieście m.in. za sprawy związane z drogownictwem, transportem i komunikacją.
Na odnowionej linii, dodatkowo podwyższony został poziom bezpieczeństwa podróży, m.in. poprzez modernizację przejazdów kolejowo-drogowych, montaż nowych rogatek, oświetlenia przejazdów i sygnalizatorów świetlno-dźwiękowych.
Projekt POIiŚ 7.1-67: „Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowych nr 61 i 700 na odcinku Częstochowa - Fosowskie” jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
- 104 km sieci trakcyjnej
- 98 kilometrów torów
- 90 rozjazdów kolejowych
- 71 obiektów inżynieryjnych
- 47 przejazdów kolejowo-drogowych
- 17 peronów
- 22 miesiące trwania projektu
- 354 900 000 PLN wartość projektu
- 212 262 593 PLN wartość dofinansowania
Efektem inwestycji są krótsze czasy podróży:
- 0:35 z Częstochowy do Lublińca
- 0:45 z Częstochowy do Koniecpola
- 0:56 z Częstochowy do Opola
- 1:25 z Częstochowy do Kielc
- 1.33 z Częstochowy do Wrocławia
- 1:45 z Częstochowy do Krakowa
- 3:42 z Warszawy do Wrocławia
Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Zespół prasowy
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 694 480 239