Ciszej i szybciej pojedziemy pociągiem z Łodzi do Zduńskiej Woli
Specjalny pociąg zakończył szlifowanie szyn między stacjami na trasie Łódź Kaliska – Zduńska Wola. Prace, wykonywane na ostatnim etapie inwestycji, zwiększą komfort podróży pociągiem. Korzyścią dla mieszkańców i środowiska będzie ograniczenie hałasu wywoływanego przejazdem składów. Dla zarządcy linii, dobrze przygotowane tory, to lepsze warunki utrzymania linii i przewozów pasażerskich oraz towarowych.
Podróżni już korzystają z lepszych warunków podróży koleją miedzy Łodzią a Zduńską Wolą. Zwiększyła się dostępność do pociągów dzięki wyższym lepiej wyposażonym i oświetlonym peronom na stacjach Zduńska Wola, Pabianice, Łask, Łódź Lublinek oraz przystankach Kolumna, Dobroń i Chechło. W Zduńskiej Woli i Pabianicach nowe przejścia podziemne zapewniły bezpieczniejszą drogę na perony. Do dyspozycji osób o ograniczonych możliwościach poruszania są windy. Atrakcyjność podróży koleją w województwie łódzkim oraz na trasie w kierunku Wielkopolski i Dolnego Śląska zwiększy skrócenie czasu podróży o ok. 15 minut w stosunku do przejazdu sprzed modernizacji. Inwestycja jest ważna dla sprawnego przewozu towarów koleją.
Do czerwca wykonawca skończy prace przy odwodnieniu i uporządkuje teren obok torów. Na przełomie kwietnia i maja zdemontowane zostaną 2 tymczasowe rozjazdy w Dobroniu, które zapewniały sprawny przejazd pociągów regionalnych i dalekobieżnych podczas modernizacji.
Szlifowanie szyn – dla lepszych podróży
W marcu specjalny pociąg firmy Speno szlifował szyny na 42 km odcinku linii z Łodzi Kaliskiej do Zduńskiej Woli. Maszyna wykonała prace między stacjami i na stacjach. W maju zakończą się działania, które obejmą rozjazdy, przejazdy kolejowo-drogowe i miejsca przy urządzeniach sterowania ruchem. Prace zaplanowano w porze nocnej.
Szlifowanie szyn wykonuje szlifierka szynowa Speno. To osiemdziesięciometrowa maszyna o wadze blisko 300 ton, której zadaniem jest poprawienie m.in. geometrii szyn. Maszyna bada ultradźwiękami powierzchnię szyny, a następnie - w celu nadania jej wymaganego przekroju, profilu oraz usunięcia ewentualnych wad, odpowiednio je szlifuje przy użyciu specjalnych tarcz. Komputerowo sterowany proces umożliwia osiągnięcie dokładności 0,01 mm. W zależności od potrzeb, maszyna nawet kilkukrotnie wykonuje przejazd z prędkością do 20 km/h.
Projekt pn. „Prace na liniach kolejowych nr 14, 811 na odcinku Łódź Kaliska – Zduńska Wola – Ostrów Wlkp., etap I: Łódź Kaliska – Zduńska Wola” o wartości ok. 387 mln zł netto jest w 65% współfinansowany z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).
Liczby inwestycji:
- 7 dostępniejszych stacji i przystanków: Łódź Lublinek, Pabianice, Łask, Zduńska Wola, Chechło, Dobroń, Kolumna,
- 2 – przejścia podziemne wyposażone w windy na stacjach Pabianice i Zduńska Wola,
- 34 – przebudowane przejazdy kolejowo-drogowe m.in. z dodatkową sygnalizacją,
- 80 km – wymienionych km torów i sieci trakcyjnej,
- 12 – przebudowanych mostów kolejowych.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.
Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.