Powrót
160 km nowych torów z Koluszek do Częstochowy
Inwestycja zakłada m.in. wymianę 158,5 km torów, naprawę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, remont 13 przejazdów kolejowo-drogowych polegający na wymianie nawierzchni i odtworzeniu odwodnienia, naprawę 83 km sieci trakcyjnej. Prace prowadzone będą także na obiektach inżynieryjnych. W sumie zmodernizowanych zostanie 30 mostów, 5 wiaduktów i 15 przepustów. Rewitalizacja pozwoli na przywrócenie prędkości 120 km/h dla pociągów pasażerskich oraz 100 km/h dla pociągów towarowych.
W ramach projektu rewitalizacji trasy Koluszki – Częstochowa PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeprowadzą prace na stacjach Koluszki, Rokiciny, Baby, Piotrów Trybunalski, Rozprza, Gorzkowice, Gomunice, Radomsko, Widzów Teklinów, Kłomnice, Rudniki i Częstochowa.
Jednym z kluczowych elementów projektu jest odnowienie aż 43 peronów. Będą one wyposażone w wiaty, obiekty małej architektury, ogrodzenie. Co istotne, perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zapewnione zostaną m.in. dojścia do peronów z pochylniami, odpowiednia konstrukcja nawierzchni peronu. Dzięki temu z peronów bez przeszkód będą mogły korzystać m.in. osoby niepełnosprawne, osoby starsze, a także rodzice z dziećmi w wózkach.
- Linia kolejowa nr 1 Warszawa - Katowice, na odcinku Koluszki - Częstochowa jest jedną z głównych linii kolejowych w kraju. Dlatego projekt ma bardzo duże znaczenie dla przewozów pasażerskich i towarowych nie tylko na terenie województwa śląskiego i łódzkiego, ale i dla całego systemu transportowego w Polsce. Realizacja tego projektu pozwoli na podwyższenie jakości połączeń kolejowych i komfortu dla pasażerów między województwami: łódzkim, śląskim i mazowieckim. Po zakończeniu wszystkich prac, podróż z Koluszek do Częstochowy skróci się o ok. 30 minut – mówi Krzysztof Pietras – dyrektor projektu.
Wartość projektu „Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowej nr 1 na odcinku Koluszki – Częstochowa” to 534,6 mln złotych netto, z czego 378,4 mln złotych netto pochodzić będzie z dofinansowania Unii Europejskiej.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Informacje dla mediów:
Maciej Dutkiewicz
zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Tel. +48 22 47 33002
e-mail: rzecznik@plk-sa.pl