Wygodniejsze i szybsze podróże na Dolnym Śląsku
Szybciej i sprawniej na sieci kolejowej Dolnego Śląska
Już ponad 400 pociągów przejechało w rekordowo krótkim czasie z Wrocławia do Międzylesia dzięki pracom PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., za ponad 117 mln zł z budżetu państwa. Podróżni od połowy grudnia 2024 roku korzystają z szybkich połączeń ze stolicy Dolnego Śląska przez Kłodzko do Międzylesia i Czech. Najszybszy pociąg dalekobieżny PKP InterCity z Wrocławia do granicy polsko-czeskiej pokonuje trasę w mniej niż 100 minut. Skrócił się również czas przejazdu pociągów regionalnych – średnio o około 15 minut. Zrealizowane prace umożliwiły przewoźnikom lepszą organizację połączeń regionalnych, międzywojewódzkich i międzynarodowych. Remonty torów, wiaduktów, przepustów i mostów pozwoliły na podniesienie prędkości do 120 km/h na wybranych odcinkach trasy z Wrocławia przez Kłodzko do Czech.
Dzięki robotom torowym w 2024 roku usprawniliśmy również przejazdy pociągów we Wrocławiu, na odcinku między stacjami Wrocław Główny i Wrocław Mikołajów, na trasie z Oleśnicy do Milicza na odcinku Grabowno – Dobroszyce oraz na Magistrali Podsudeckiej między Rogoźnicą a Jaworem. Prace utrzymaniowe pozwoliły także na przywrócenie dwutorowego ruchu pod estakadą w Głogowie, na ważnej międzywojewódzkiej linii kolejowej – Wrocław – Szczecin (tzw. Nadodrzanka).
Przebudowane tunele i wiadukty
Modernizacje obiektów inżynieryjnych poprawiają bezpieczeństwo i parametry linii. W pierwszej połowie roku zakończono przebudowę 300-metrowego tunelu na trasie Wrocław – Jelenia Góra. W Wojanowie zastosowano nowoczesną technologię „tunel w tunelu”, dzięki której możliwy jest dwutorowy ruch pociągów. Na inwestycję, która kosztowała około 130 mln zł, przeznaczono środki z budżetu państwa.
Na trasie Boguszów Gorce – Mieroszów przebudowano wiadukt w Kowalowej. Obiekt poszerzono i podwyższono, co usprawniło zarówno przejazdy pociągów, jak i komunikację drogową w okolicy.
Bezpieczniej na skrzyżowaniach torów i dróg
W 2024 roku na sześciu przejazdach kolejowo-drogowych w aglomeracji wrocławskiej znacząco podniesiono poziom bezpieczeństwa. Kierowcy korzystają z nowych zabezpieczeń m.in. na skrzyżowaniach linii Wrocław Sołtysowice – Jelcz Miłoszyce oraz Wrocław – Szczecin. Na prace przeznaczono 7 mln zł z budżetu państwa. Dzięki realizacji projektu „Poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych – etap II”, finansowanego z KPO na kwotę 35 mln zł netto, do połowy 2025 roku bezpieczeństwo wzrośnie na kolejnych 30 przejazdach na Dolnym Śląsku.
Wygodniejsze perony zachęcają do podróży
Od połowy 2024 roku podróżni w Legnicy korzystają z czterech wind oraz dwóch zmodernizowanych peronów, które ułatwiają wsiadanie do pociągów. Przebudowana, zabytkowa, niezwykle piękna hala peronowa zapewnia wygodne warunki podróży niezależnie od pogody. Inwestycja o wartości około 60 mln zł ze środków budżetowych dostosowała stację do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
Zabytkowe wiaty na stacjach w Jaworze, Bolesławcu i Kłodzku Głównym również zostały odnowione. Nowe ławki, wyświetlacze i gabloty pojawiły się m.in. w Ciechanowicach, Gryfowie Śląskim i Oławie. Rowerzyści mogą korzystać z nowych stojaków na jednoślady w Brzegu Dolnym, Jeleniej Górze i Wałbrzychu.
Dzięki podpisanym umowom na budowę parkingów podróżni w nadchodzącym roku łatwiej połączą podróże samochodem i pociągiem. Nowe miejsca postojowe powstaną m.in. w Środzie Śląskiej, Rogowie Sobóckim oraz przy nowobudowanych przystankach w Kunicach i Oławie Zachodniej.
Wielka woda nie pokonała kolejarzy
Powódź na kolejowej sieci Dolnego Śląska wyrządziła znaczące zniszczenia, m.in. w Kłodzku i okolicach. Zalała urządzenia sterowania ruchem kolejowym i utrudniła dostęp do miejsc robót, takich jak Bystrzyca Kłodzka czy tunel w Długopolu-Zdroju. Siła wody zabrała 300 metrów nasypu i torów remontowanej linii kolejowej Kłodzko – Kudowa-Zdrój.
Aby umożliwić kontynuację prac na tej trasie oraz na drugiej remontowanej linii – Wrocław – Międzylesie, konieczne było oczyszczenie torów, diagnostyka obiektów oraz osuszenie urządzeń sterowania ruchem kolejowym. W całym regionie wystąpiło wiele punktowych zniszczeń, które wymagały dodatkowego oczyszczenia rowów, odświeżenia obiektów inżynieryjnych, wzmocnienia toru oraz skarp.
Zaangażowanie kolejarzy z PLK SA, właściwa integracja prac oraz sprawne usuwanie skutków powodzi pozwoliły na szybkie przywracanie przejezdności linii i powrót na place budowy w rekordowym tempie.