Tunel w Łodzi: Pod ziemią rośnie przystanek Łódź Polesie
Ze względu na sąsiedztwo największego w mieście centrum handlowego Manufaktura, z przystanku Polesie będzie najprawdopodobniej korzystało najwięcej podróżnych i mieszkańców Łodzi. Tym samym będzie to jeden z ważniejszych węzłów komunikacyjnych w aglomeracji. Podziemny przystanek będzie miał trzy podziemne kondygnacje. Poziom -1 będzie służył jako hol komunikacyjny, którym będzie można dojść do pociągów od strony północnej i południowej. Kondygnację niżej usytuowane zostanie zaplecze techniczne. Na poziomie -3 znajdą się perony i tory. Dogodny dostęp do peronów zapewnią windy i schody ruchome.
Na budowie przystanku Polesie trwają intensywne roboty. Wykonano większość prac konstrukcyjnych, w tym ściany boczne, filary, płyty kondygnacyjne. Gotowe są już perony o długości 150 metrów, z których pasażerowie będą wsiadać do pociągów jadących pod miastem. Budowane są schody i szyby windowe, murowane pomieszczenia technologiczne.
Na duże zaawansowanie budowy wskazują też pierwsze elementy wykończeniowe, czyli ścianki działowe, które powstają na poziomie -2.
Budowa przystanków Śródmieście i Koziny, wyposażanie tuneli jednotorowych
Jednocześnie kontynuowane są prace na pozostałych dwóch podziemnych przystankach.
Na przystanku Łódź Śródmieście (w rejonie skrzyżowania ul. Zielonej z ul. Zachodnią i al. Kościuszki) usunięte zostały wszystkie kolizje z infrastrukturą zewnętrzną. Wykonano komplet ścian szczelinowych. Trwają prace konstrukcyjne, a z wnętrza przystanku wydobywana jest ziemia.
Na przystanku Łódź Koziny (u zbiegu al. Włókniarzy i ul. Drewnowskiej), który jest największym obiektem na trasie łódzkiego tunelu, postępuje zbrojenie najniższego poziomu -3. Poziom -2 jest zabudowywany stropem. Rozpoczyna się stawianie filarów, na których wsparty zostanie kondygnacja poziomu -1.
W wydrążonych jednotorowych tunelach między Kozinami a Kaliską i Żabieńcem trwają prace związane z budową betonowego podtorza. Podbudowa dla torów o wysokości 70 cm została wykonana już w trzech tunelach. Na wykonanym podłożu będą następnie układane kolejne warstwy nawierzchni torowej z uwzględnieniem rozwiązań redukujących poziom hałasu i drgań.
Z kolei na Żubardziu, pod warstwą betonu i ziemi, znikają komory, w których prace zaczynały tarcze TBM. Zachodnia komora, skąd wyruszała Faustyna, została już zabudowana i przysypana gruntem. Przy wschodniej, skąd startowała Katarzyna, roboty konstrukcyjne są na ukończeniu. Nowym przeznaczeniem obiektów oraz łącznika między nimi będzie zaplecze techniczne dla tunelu. W tym miejscu znajdą się perony techniczne i pomieszczenia dla pracowników kolei i obsługi.
TBM Faustyna zakończyła swoją misję drążenia tunelu jednotorowych i jest demontowana. Druga tarcza, Katarzyna podczas drążenia natrafiła na trudności gruntowe przy al. 1 Maja. Wzmocniono teren pod zagrożonymi kamienicami. Na przełomie grudnia i stycznia trwały badania gruntowe, aby ustalić zakres dodatkowych robót zabezpieczających budynki w obszarze oddziaływania maszyny. Praca tarczy nie zostanie wznowiona do czasu zrealizowania odpowiednich zabezpieczeń. Po zakończeniu prac budowlanych tunel zostanie poddany testom i odbiorom technicznym, a następnie oddany do użytku.
Lokatorzy relokowanych kamienic ze względów bezpieczeństwa wciąż przebywają w hotelach finansowanych przez wykonawcę, gdzie mają zapewnione wyżywienie. Zamiast hotelu lokatorzy mogą od wykonawcy otrzymać ekwiwalent finansowy. Bezpieczeństwo mieszkańców i przyszłych użytkowników tunelu jest dla nas priorytetem, a każda decyzja podejmowana w trakcie budowy opiera się na analizach ekspertów i najwyższych standardach technicznych.
Tunel łączy Polskę
Projekt jest kontynuacją budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą jeździły pociągi regionalne i dalekobieżne. Przejazd koleją przez miasto pomiędzy obecnymi stacjami będzie krótszy. Wzrośnie liczba pociągów i częstotliwość ich kursowania. Trzy podziemne przystanki ułatwią poruszanie się po mieście, gdyż będą zintegrowane z komunikacją miejską. Więcej informacji o projekcie https://tunel-laczypolske.pl.
Inwestycja PLK SA o wartości ponad 2 mld zł ubiega się o dofinansowanie prac realizowanych po 2023 r. ze środków budżetu UE na lata 2021-2027 w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS).