Stanowisko PLK SA po briefingu prasowym Urzędu Miasta Katowice
Odziedziczyliśmy projekt z licznymi zaniedbaniami na poziomie planowania wdrażania robót budowlanych oraz interakcji z interesariuszami i sąsiadami inwestycji w czasie jej realizacji. Kwestie, które powinny być adresowane w poprzednich latach planowania inwestycji, a które nie zostały dopilnowane przez poprzednie władze PLK SA.
Tym większy wysiłek wkładamy od daty podpisania umowy z wykonawcą w kwietniu tego roku, nadrabiając zaległości w tym zakresie, w dbanie o to, aby realizacja inwestycji przebiegała z jak najmniejszymi uciążliwościami dla podróżnych, mieszkańców i kierowców. Mając na uwadze ich komfort, zmiany w komunikacji związane z przebudową pierwszych czterech wiaduktów w Katowicach będą wprowadzane etapami, w cotygodniowych odstępach. Zakres prac nie objął sąsiadujących ze sobą obiektów właśnie po to, by zapewnić mieszkańcom alternatywne drogi przemieszania się po mieście.
Od kilku miesięcy prowadziliśmy intensywne prace przygotowawcze do realizacji inwestycji w Katowicach, w tym szerokie uzgodnienia z Urzędem Miasta, Metropolią i przewoźnikami. Ustalany jest harmonogram zmian w komunikacji. Wykonawca gromadził materiały. Trwała rozszerzona inwentaryzacja przyrodnicza, przygotowanie placu budowy, inwentaryzacja dróg i budynków oraz uszczegóławiające badania geologiczne.
Od 2 września rozpoczynamy przebudowę linii kolejowej na szlaku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice. W wyjątkowych sytuacjach, gdy będzie tego wymagać technologia robót, prace mogą być realizowane w godzinach nocnych z ograniczeniem ich wpływu na komfort mieszkańców Katowic.
W związku z szerokim zakresem przebudowy oraz jej oddziaływania, konieczne będą całkowite lub częściowe zamknięcia wiaduktów dla ruchu drogowego i pieszego. Na czas tych zmian, będą przygotowane alternatywne trasy dojazdu dla samochodów i przejść dla pieszych. Terminy zamknięć zostały ustalone z udziałem przedstawicieli Urzędu Miasta, którzy od początku biorą aktywny udział w uzgodnieniach wpływu inwestycji na transport i układ komunikacyjny.
Od ponad 2 miesięcy organizowane są cotygodniowe spotkania PLK SA z przedstawicielami Urzędu Miasta Katowice oraz wskazanymi przez Urząd interesariuszami (m.in. ZTM, MZUiM, Policja), na których omawiane i uzgadniane były szczegółowe rozwiązania, dotyczące tymczasowej organizacji ruchu.
Wykonawca robót (firma TORPOL) przygotował projekty organizacji robót z udziałem specjalistycznych firm, które wykonują podobne projekty na terenie aglomeracji śląskiej, zgodnie z wymaganiami wskazanymi m.in. przez Urząd Miasta. Projekty zostały sporządzone na podstawie bieżących ustaleń z Urzędem Miasta oraz poszczególnymi interesariuszami.
W wyniku prowadzonych spotkań został już uzgodniony komplet projektów tymczasowej organizacji ruchu przez wskazanych przez Miasto Katowice interesariuszy - ZTM oraz MZUiM. Aktualnie jesteśmy w trakcie uzyskiwania ostatnich formalnych uzgodnień przez Policję w zakresie sygnalizacji świetlnej dla ul. Granicznej i Mikołowskiej oraz organizacji ruchu dla ul. Załęskiej i Przodowników.
Mamy uzgodnioną przez Miasto Katowice tymczasową organizację ruchu dla ulicy Bagiennej oraz złożony komplet dla ulicy Kłodnickiej. Dla ulicy Mikołowskiej oraz Granicznej dokumentacja zostanie złożona do Urzędu Miasta Katowice na początku przyszłego tygodnia.
Tymczasowa organizacja ruchu będzie wprowadzana sukcesywnie, zgodnie z terminami do tej pory uzgadnianymi przez Urząd Miasta:
- Bagienna 9.09.2024
- Graniczna 16.09.2024
- Mikołowska 23.09.2024
- Kłodnicka 30.09.2024
- Załęska, Przodowników 18.11.2024.
Niezmiennie traktując samorząd jako kluczowego partnera w tej inwestycji i biorąc pod uwagę dziś zgłoszone sugestie Urzędu Miasta Katowice o potrzebnym dodatkowym czasie na wprowadzenie przez Urząd oznakowania w ramach organizacji ruchu, nasze prace rozpoczniemy zaraz po zrealizowaniu odpowiednich działań przez samorząd, intensyfikując prace Wykonawcy tak, aby utrzymać główne terminy umowne.
Wykonawca PLK SA ma podpisane umowy na usługi tymczasowej komunikacji miejskiej z Kolejami Śląskimi oraz ZTM, na cały okres obowiązywania zamknięć.