Powrót

Stacja Chojnice wygodniejsza dla podróżnych

Nowa winda na stacji Chojnice, podróżni i pociąg w tle. Fot. Przemysław Zieliński PLK

Nowe urządzenie na stacji Chojnice połączyło przejście podziemne z peronem nr 1, skąd odjeżdżają pociągi w kierunku Starogardu Gdańskiego, Tczewa i Trójmiasta. Winda ułatwia dostęp do kolei przede wszystkim osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Architektura szybu windowego została zaprojektowana ściśle według wytycznych Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, w sposób nawiązujący do zabytkowego charakteru przejścia podziemnego.

Od sierpnia 2021 r. podróżni na stacji Chojnice korzystają z dwóch wind prowadzących na perony nr 2 i 3 oraz do wyjścia z wydłużonego przejścia podziemnego w kierunku miejskiego dworca autobusowego. Efektem inwestycji jest lepsza integracja różnych środków transportu – kolejowego i autobusowego. Tę część prac zrealizowano w ramach projektu prowadzonego wspólnie z Miastem Chojnice pn. „Utworzenie transportowych węzłów integrujących wraz ze ścieżkami pieszo-rowerowymi i rozwojem sieci publicznego transportu zbiorowego na terenie Chojnicko-Człuchowskiego Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego”. Dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020 wyniosło 85 proc.

Nowa winda, stanowiąca uzupełnienie powyższego projektu, została zbudowana za kwotę 1,54 mln zł netto ze środków budżetowych PLK S.A. Zadanie zrealizowała firma Mosty Gdynia Sp. z o.o.

Na Pomorzu perony bardziej dostępne

Konsekwentnie poprawiamy dostęp do kolei na stacjach i przystankach w województwie pomorskim. Od 2020 r. podróżni korzystają z nowych wind na stacjach Miastko i Gdańsk Główny, gdzie dodatkowo zabudowano schody ruchome. W 2021 r. nowe windy uruchomiono na stacjach Kwidzyn (3 sztuki) i Chojnice (2 sztuki), a w Tczewie (4 sztuki) i Sopocie (1 sztuka) wymieniono urządzenia hydrauliczne na nowe. W 2022 r. zabudowano 2 nowe windy w przejściu podziemnym na przystanku Gdańsk Kolonia, windę z wiaduktu drogowego na perony stacji Ustka, wymieniono 4 urządzenia w Pruszczu Gdańskim oraz 2 w Gdańsku Oliwie. W ubiegłym roku zabudowano 4 windy prowadzące z peronów stacji Gdynia Orłowo na kładkę nad torami. Od sierpnia br. podróżni korzystają z nowej windy na stacji Gdańsk Główny, która ułatwia dostęp do przejścia podziemnego w kierunku peronów stacji, dworca PKP i dworca PKS z ul. Podwale Grodzkie. Rozpoczęły się już prace przy wymianie platformy pionowej na nową windę prowadzącą na peron nr 2 na stacji Gdynia Chylonia – uruchomienie urządzenia planowane jest do końca lutego 2025 r. Po zabezpieczeniu środków finansowanych planowana jest zabudowa kolejnych urządzeń w regionie – w Różynach i Cieplewie.

Kontakt dla mediów:
Przemysław Zieliński
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 22 473 30 02