Remont 145 mostów skraca podróże i usprawnia przewóz towarów
PLK tylko w bieżącym roku obejmuje rewitalizacją i modernizacją 46 mostów. Prace te prowadzone są w ramach modernizacji linii kolejowych i jako inwestycje punktowe. Jednocześnie narodowy zarządca infrastruktury kolejowej remontuje mosty eksploatowane na pozostałych liniach kolejowych i przywraca wymagane parametry użytkowe. Po zakończeniu tych robót pociągi pojadą nawet czterokrotnie szybciej, a wymiana i wzmocnienie konstrukcji zwiększy nośność obiektów, czyli po torach pojadą pociągi o większym nacisku osi. Prace utrzymaniowe, dzięki którym zapewniany jest coraz lepszy stan linii, w tym roku obejmą 99 mostów.
Szybciej dla pasażera i więcej towarów
Celem modernizacji jest podwyższenie parametrów technicznych mostów i dostosowanie ich do coraz wyższych parametrów użytkowych linii kolejowych w zakresie maksymalnej prędkości pociągów, nacisku osi i skrajni budowli. Wymagane parametry zyskały już w poprzednich latach m.in mosty na linii E 30 Zgorzelec –Wrocław, np. monumentalny most w Bolesławcu na linii E 30 i podobny obiekt kolejowy, most graniczny na polsko – niemieckiej granicy państwowej na Nysie Łużyckiej w Zgorzelcu. Mosty zachowały swój historyczny wygląd i zyskały lepsze parametry techniczne. Pociągi jeżdżą szybciej, skrócił się czas podróży, a większa nośność mostów umożliwia przewóz większej ilości ładunków. Podobne efekty inwestycji uzyskała PLK na dolnośląskim odcinku modernizowanej linii E59 z Wrocławia do Poznania, gdzie zmienił się standard kilkunastu mostów, w tym półkilometrowej przeprawy nad Odrą w stolicy Dolnego Śląska oraz na linii E65 z Warszawy do Gdańska i linii E30 z Rzeszowa do Przemyśla.
Utrzymanie, stabilny rozkład i ekonomiczna jazda
Ważnym działaniem zarządcy infrastruktury są bieżące prace utrzymaniowe i remonty mostów. To dzięki nim pociągi jadą płynnie, bez punktowych ograniczeń prędkości – co ważne jest szczególnie dla ciężkich składów towarowych. W bieżącym roku rozpoczął się remont Mostu Gdańskiego nad Wisłą w Warszawie. Ta ważna przeprawa dla ruchu pasażerskiego i towarowego odzyska nie tylko estetyczny wygląd, ale dzięki wymianie torów i naprawie oraz zabezpieczeniu konstrukcji, wyższą prędkość pociągów. Podobne efekty przyniosą prace na jedynym w Polsce kolejowym moście zwodzonym na Regalicy w Szczecinie. Jego sprawność jest bardzo ważna szczególnie dla pociągów towarowych jadących z południa Polski do portu w Świnoujściu.
Dobre parametry do przewozu ładunków zapewnią prace na moście w Poznaniu Starołęce. Przejadą nim towary ze Śląska do portów nad Bałtykiem. Na Lubelszczyźnie istotne znaczenie dla przewozu ładunków ma remont mostu na linii nr 68 Lublin – Przeworsk. Poprawią się warunki na linii nr 281 między Gnieznem a Krotoszynem dzięki remontowi mostu nad Wartą (szlak Żerków– Orzechowo.
Dla utrzymania efektu sieciowego ważne jest wyeliminowanie wąskich gardeł blokujących transport. Taki efekt, np. na Dolnym Śląsku osiągnie PLK dzięki remontowi trzech mostów na regionalnej trasie z Kłodzka do Wałbrzycha.
Mosty i ekologia
Modernizacja mostów to także wyzwania, związane ze spełnieniem wymogów ochrony środowiska. Prace można wykonywać tylko w kilku wyznaczonych miesiącach przy dokładnym zabezpieczeniu terenu i nadzorze specjalistów, np. ornitologów. Przy montażu ponad 2000 tonowej konstrukcji przeprawy nad Martwą Wisłą w Gdańsku, ze względu na okres lęgowy mewy siwej, PLK wybudowała pływające podesty – zastępcze lęgowiska. Stałe miejsca lęgowe w nowej lokalizacji zostaną przygotowane po zakończeniu inwestycji.
PLK na ponad 18 500 km linii kolejowych PLK utrzymuje 3395 mostów – o łącznej długości ponad 132 km.
Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: + 48 694 480 239