Prowadźmy debatę o KDP w Polsce, mówi Marek Pawlik wiceprezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
W Polsce chcemy zbudować linię łącząca Warszawę przez Łódź z Poznaniem i Wrocławiem, po której będzie się jeździć z prędkością 350 km/h. Pociągi jeżdżące po tej linii mają jeździć w relacjach o kilkaset kilometrów dłuższych, np. ze Szczecina do Lublina.
Dzięki temu, że modernizujemy linie konwencjonalne, przywracając je do prędkości m.in. 160km/h , to jeżdżąc np. 160km/h przez 2/3 trasy i 350 km/h 1/3 trasy będziemy osiągali dobre czasy przejazdu w relacjach miedzy głównymi miastami Polski. To jest możliwe, ale potrzebna jest determinacja. Dzisiaj robione jest studium wykonalności, a w przyszłym roku będzie musiała być podjęta decyzja polityczna z uwzględnieniem zarówno wyników studium wykonalności ,jak i realiów ekonomicznych w skali kraju. Dzisiaj, zgodnie z prawem wspólnotowym wszystkie szczegóły techniczne są zdefiniowane dla pociągów i dla infrastruktury kolejowej do prędkości 350 km/h. W związku z tym nie można budować linii na 200 km/h skoro standardem w UE, w której jesteśmy, jest 350 km/h. Jeśli w przyszłym roku decyzja polityczna zostanie podjęta, to wówczas w horyzoncie roku 2020 możliwe jest zrewolucjonizowanie transportu kolejowego w Polsce w ruchu pasażerskim, również z udrożnieniem transportu towarowego, który będzie przenoszony na inne linie. Choć studium wykonalności nie jest jeszcze zakończone, to zależy nam, aby zaczęła się debata społeczna na temat kolei dużych prędkości.
Galeria
Informacja o plikach cookie
Ta strona używa plików cookies. Mają one dwie funkcje: zapewniają podstawową funkcjonalność tej witryny oraz pozwalają nam ulepszać nasze treści, zapisując i analizując zanonimizowane dane użytkownika. W dowolnym momencie możesz zmienić swoją zgodę na używanie tych plików. Więcej informacji na temat plików cookie oraz przetwarzaniu danych osobowych można znaleźć w naszej Polityce prywatności.