Powrót

Podpisujemy się pod rozwojem kolei w aglomeracji poznańskiej

Pociąg zbliżający się do stacji Poznań Główny, słupy trakcyjne i tory_fot. Rafał Meszka

Chcemy przygotować rozwiązania, które zapewnią jeszcze lepsze podróże koleją w aglomeracji poznańskiej, dlatego zawarliśmy umowę na opracowanie „Dokumentacji projektowej dla Poznańskiego Węzła Kolejowego”. Na nasze zlecenie, za blisko 39 mln zł (netto) ze środków budżetowych, BBF Sp. z o.o. przygotuje dokumentację projektową, która szczegółowo określi zakres planowanych inwestycji.

Szykujemy Poznań na kolei dużych prędkości – dokumentacja określi dokładny przebieg „wpięcia” w stację Poznań Główny szprychy kolejowej Centralnego Portu Komunikacyjnego. Spółka CPK wybuduje linię do Krzesin, a na dalszym odcinku, do stacji Poznań Główny – my. Projekt wskaże również optymalny układ linii kolejowych w aglomeracji poznańskiej, co pozwoli zwiększyć w przyszłości liczbę torów m.in. w stronę stacji Poznań Wschód, Poznań Górczyn czy Poznań Starołęka. Planowana przebudowa układów torowych, wraz z montażem nowoczesnych urządzeń sterowania, po realizacji przyczyni się do poprawy przepustowości całego węzła, co, przy rosnącej z roku na rok liczbie pasażerów, pozwoli na uruchomienie dodatkowych pociągów. Dla zwiększenia poziomu bezpieczeństwa i usprawnienia ruchu kołowego, przeanalizujemy możliwość zastąpienia przejazdów kolejowo-drogowych bezkolizyjnymi skrzyżowaniami, m.in. na ul. Starołęckiej, Opolskiej, 28 czerwca 1956 r., Bałtyckiej i Kopaninie. Dzięki temu system kolejowy w lepszy sposób wpisze się w potrzeby komunikacyjne mieszkańców.

Stawiamy na komfort na Poznaniu Głównym – dlatego chcemy, by projekt wskazał konkretne możliwości kompleksowej przebudowy stacji Poznań Główny, jednej z największych i najważniejszych w Polsce. Dokumentacja projektowa obejmie przebudowę obecnego placu dworcowego wraz z Mostem Dworcowym oraz niewykorzystywany od lat budynek „starego” dworca. W jego miejscu planujemy wybudować dodatkowe tory i perony, nad którymi znajdzie się miejsce dla nowego, bardziej funkcjonalnego, dworca. Zapewni to oczekiwany standard obsługi podróżnych, ułatwiając komunikację w obrębie całej stacji. Przy pracach nad dokumentacją wskażemy także możliwą do zastosowania siatkę podparcia dla budynku nowego dworca. Na budowę obiektu, w porozumieniu z Miastem Poznań, zostanie rozpisany konkurs architektoniczny. Następnie zapadnie decyzja, który podmiot będzie odpowiedzialny za realizację inwestycji.

„Zbliżymy” kolej do mieszkańców – w ramach prac projektowych zamierzamy przeanalizować możliwość budowy dodatkowych przystanków w Poznaniu i aglomeracji. Rozważymy zasadność nowych miejsc zatrzymań pociągów w szybko rozwijających się dzielnicach, m.in. na, Łazarzu (ul. Hetmańska), Jeżycach (ul. Kościelna/Niestachowska), Pokrzywnie, Świerczewie czy w podpoznańskich Plewiskach (ul. Kolejowa). W przypadku pozytywnych wyników analiz, nowe przystanki zwiększą dostęp do kolei, zachęcając do korzystania z pociągów – najbardziej ekologicznego i efektywnego środka transportu – nie tylko w okazjonalnych, ale także w codziennych podróżach.

Chcemy tworzyć efektywną kolej, szczególnie w tak ważnym węźle, jakim jest Poznań. Priorytetem jest pasażer, nie tylko w kontekście zapewnienia mu dobrych warunków obsługi, ale i oczekiwanej przez niego oferty przewozowej. Dlatego stawiamy na szeroką przebudowę układów torowych. Realizacja planowanych inwestycji stworzy układ, który nie wyczerpie swojej przepustowości przez kolejne 100 lat i pozwoli na obsługę 1000 pociągów na dobę, a więc dwa razy więcej niż obecnie – powiedział Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Poznański Węzeł Kolejowy to projekt strategiczny. Chcemy dobrze przygotować inwestycje w jednym z najważniejszych węzłów w Polsce, dlatego stawiamy na rozsądne planowanie. Dążymy do tego, aby kolej jak najlepiej odpowiadała nie tylko na potrzeby podróżnych, ale i mieszkańców, dlatego, przy opracowaniu dokumentacji projektowej, chcemy ściśle współpracować ze wszystkimi zainteresowanymi stronami, mając na uwadze poszanowanie historii kolei i Miasta – powiedział Piotr Wyborski, prezes Zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

- W najbliższych latach transport kolejowy będzie się rozwijał, zarówno na długich jak i krótszych dystansach. Nie mam co do tego wątpliwości. Cieszę się więc z podejścia zarówno ministerstwa, jak i PLK, które chcą rozwijać poznański dworzec i że prace w tym kierunku trwają. Obecnie jest to jeden z najważniejszych i drugi pod względem liczby pasażerów węzeł kolejowy w Polsce. W 2022 roku obsłużył 22 miliony podróżnych, rok później prawie 3 miliony więcej. Ta tendencja wskazuje, że już wkrótce przez poznański dworzec będzie się przewijać ponad 30 milionów pasażerów. Kompleksowa przebudowa całego węzła jest więc konieczna - zaznacza Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

By nowe rozwiązania dobrze wpisały się w miejską tkankę – na etapie koncepcji – będziemy je uzgadniać m.in. z Miastem Poznań, PKP S.A., przewoźnikami i konserwatorem zabytków. Już teraz zdajemy sobie sprawę z konieczności powiązania naszych planów z inwestycjami realizowanymi przez samorząd, np. planowaną budową kolejnego etapu trasy tramwajowej na Naramowice, tak aby wszystkie opracowane rozwiązania wzajemnie się uzupełniały i były ułatwieniem w codziennym życiu mieszkańców.

Na obecnym etapie przewidujemy, że zakończenie prac nad „Dokumentacją projektową dla Poznańskiego Węzła Kolejowego”, nastąpi najpóźniej w 2029 r. Uzyskanie dokumentu jest niezbędne dla planowanych w przyszłości prac inwestycyjnych, których rozpoczęcie będzie uzależnione od dostępności środków finansowych.

Stacja Poznań Główny należy do największych stacji kolejowych w Polsce. Obecnie przyjmuje i odprawia ok. 450 pociągów dalekobieżnych i regionalnych na dobę. Ze stacji codziennie korzysta ok. 62 tys. pasażerów. To druga stacja, po stacji Wrocław Główny, z największą liczbą obsłużonych podróżnych.

Kontakt dla mediów:
Radosław Śledziński
Zespół Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 501 613 495