Pociągiem elektrycznym trasą Ocice - Rzeszów
Trasa kolejowa nr 71 Ocice – Rzeszów została wyposażona w sieć trakcyjną. Od 12 grudnia, czyli od nowego rozkładu jazdy 2021/2022 na trasie pojawią się przyjazne środowisku, elektryczne pociągi. Zasilanie trasy w energię elektryczną zapewnią podstacje trakcyjne w Chmielowie, Nowej Dębie, Cmolasie, Widelce i w Rzeszowie.
Elektryfikacja jednotorowej trasy Ocice – Rzeszów umożliwia zwiększenie oferty dla podróżnych. W nowym rozkładzie jazdy 2021/2022 na trasie przewidziano więcej pociągów dalekobieżnych i regionalnych, min. do Stalowej Woli Południe oraz do Warszawy i Szczecina. Wśród ok.35 połączeń są też aglomeracyjne relacji Rzeszów Główny – Kolbuszowa – Rzeszów Główny, które zaplanowano od stycznia 2022 r. Pociąg Intercity z Rzeszowa do Szczecina, zamiast przez Przeworsk, Nową Sarzynę, pojedzie krótszą, zelektryfikowaną trasą przez Kolbuszową, Tarnobrzeg.
W 2019 r., na linii Ocice – Rzeszów PLK wybudowały mijankę w Majdanie Królewskim. Zwiększyła się przepustowość trasy. Na przystanku przygotowano też nowy peron. Wcześniej na linii dla wszystkich podróżnych zapewniono dostępność do pociągów. W 2016 r. wybudowano nowy przystanek w Chmielowie i wydłużono peron w Głogowie Małopolskim.
Elektryfikacja linii, to dalszy rozwój ekologicznej kolei w województwie i możliwość realizacji coraz lepszej oferty dla podróżnych. W połączeniach dalekobieżnych i regionalnych przewoźnicy będą mogli wykorzystywać nowoczesne, ekologiczne pojazdy elektryczne. Przedsięwzięcie PLK korzystnie wpłynie także na komunikację między Rzeszowem a Portem Lotniczym Rzeszów – Jasionka w ramach Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej.
Od grudnia 2020 r., dzięki inwestycji PLK, elektryczne pociągi kursują na linii Lublin – Stalowa Wola. W 2019 r., PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oddały do eksploatacji zelektryfikowany odcinek Węgliniec – Zgorzelec na międzynarodowej linii E 30. Elektryfikacja linii zwiększa możliwości sprawnych podróży i przewozu ładunków na sieci kolejowej. Nowe możliwości kolei wpisują się w rozwój ekologicznego transportu (Europejski Zielony Ład).
Elektryfikacja podkarpackiej linii to zadanie „Prace na linii nr 71 Ocice – Rzeszów”, finansowane ze środków budżetu państwa.