Pociągiem do lotniska w Pyrzowicach – nowe możliwości podróży
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na roboty budowlane w ramach projektu pn. „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie”. Linią do portu lotniczego będą jeździć pociągi osiągające prędkość do 140 km/h. Pasażerowie z Zawiercia dojadą do lotniska w 23 min, a z Tarnowskich Gór w 15 min. Podróżni z Katowic i z Częstochowy pokonają tę drogę w niecałą godzinę.
– Dzięki inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na linii Zawiercie – Tarnowskie Góry zapewnimy sprawny dojazd koleją do lotniska z Katowic i innych miast Śląska. To kolejne przedsięwzięcie w ramach Krajowego Programu Kolejowego, które istotnie zwiększa dostępność mieszkańców do kolei i sprzyja rozwojowi gospodarki – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Na linii zaplanowano zbudowanie nowych przystanków: Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice Łubne, Zawiercie Kądzielów. Będzie także stacja Pyrzowice Lotnisko. Nowe i przebudowane perony przewidziano w Zawierciu oraz na stacjach: Tarnowskie Góry, Siewierz i Poręba. Poprawi się komfort obsługi podróżnych, gdyż powstaną nowe przejścia podziemne w Siewierzu i Pyrzowicach Lotnisku. W Zawierciu i Tarnowskich Górach zostaną zamontowane windy, aby ułatwić podróże osobom o ograniczonej mobilności. Wszystkie perony będą wyposażone w wiaty i ławki oraz nowe oświetlenie, nagłośnienie i monitoring. Zostanie też zabezpieczony teren pod dwa przystanki na terenie gminy Miasteczko Śląskie i Poręba.
W ramach zadania zostanie odbudowany 30-kilometrowy nieczynny odcinek toru między Tarnowskimi Górami a Siewierzem. Rewitalizacja i elektryfikacja dotyczyć będzie ok. 48 km linii kolejowej.
Inwestycja obejmie 52 obiekty inżynieryjne, w tym budowę dwupoziomowych skrzyżowań m.in. z autostradą A1 i drogą wojewódzką DW 913 Będzin – Pyrzowice (droga dojazdowa do lotniska). Będzie bezpieczniej dzięki modernizacji 38 przejazdów kolejowo-drogowych.
Projekt ma także istotne znaczenie dla sprawnych przewozów towarowych. Linia będzie bardzo ważną trasą obsługującą bocznicę towarową CARGO MPL Katowice oraz dwie bocznice w Siewierzu. Pozytywnie wpłynie na transport towarów drogą kolejową i lotniczą. Pociągi towarowe przyspieszą do 80 km/h, linią pojadą też cięższe składy – dopuszczalny nacisk na oś ma wynieść 221 kN/oś.
PLK przygotowały już dokumentację projektową. Przetarg wyłoni wykonawcę, a prace budowlane są zaplanowane na lata 2020-2022. Całkowita wartość projektu to 741 mln zł netto, z czego dofinansowanie UE wynosi ponad 503 mln zł.
Kontakt dla mediów:
Katarzyna Głowacka
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
tel. 697 044 571