PLK SA z mocnym komunikatem dla branży budowlanej: kwartał zamykamy z sukcesem, plan przetargowy jest niezagrożony, przed nami kolejne inwestycje na kolei – w grze 11,8 miliarda złotych
W 2024 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetargi na łączną kwotę 11,8 mld zł oraz zawarły umowy na 14,6 mld zł.
– Realizujemy ambitny plan zamknięcia 2024 roku kwotą 17,5 miliarda złotych w nowych przetargach inwestycyjnych. Przed nami ogłoszenie postępowań między innymi na linie Białystok – Ełk, Skierniewice – Czachówek Wschodni - Pilawa wraz z budową mostu przez Wisłę czy stację Maksymilianowo. Dzisiaj ogłoszony został kolejny ważny przetarg. Na cztery tory między Warszawą a Otwockiem czekają mieszkańcy aglomeracji i regionu. Prowadzony przez nas proces inwestycyjny pokazuje bardzo dobrą kondycję spółki, rynek będzie miał zajęcie na wiele lat – powiedział Piotr Wyborski, Prezes Zarządu PLK SA.
– Poza widocznym impulsem dla branży budowlanej i wpływem na wzrost gospodarczy, podróżni zyskują coraz szerszą sieć szybkich połączeń, eliminujemy bariery architektoniczne na stacjach i przystankach, poprawiamy warunki transportu towarów – dodał Marcin Mochocki, Członek Zarządu PLK SA, Dyrektor ds. realizacji inwestycji.
Warszawa Wawer – Otwock – inwestycja na start!
Dzisiaj PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na wyłonienie wykonawcy prac na linii kolejowej między Warszawą Wawer a Otwockiem. W ramach jednej z najważniejszych inwestycji dla aglomeracji planowane jest rozdzielenie ruchu pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych.
W ramach projektu zlikwidujemy cztery przejazdy kolejowe, a zamiast nich powstaną wygodne tunele – w Radości na ul. Panny Wodnej, Falenicy na ul. Walcowniczej – Bystrzyckiej, w Józefowie na ul. Cichej – Matejki oraz wiadukt drogowy na granicy Warszawy i Józefowa na ul. Werbeny – Brucknera.
Przebudujemy osiem przystanków, w tym w Aninie, Międzylesiu, Radości, Miedzeszynie, Michalinie, Świdrze i Józefowie oraz stację w Falenicy. Na każdym z nich pojawi się nowoczesny system informacji dla pasażerów. Planujemy też 20 nowych przejść podziemnych, w tym sześć z nich w lokalizacjach wyznaczonych wspólnie z lokalnymi samorządami oraz przebudowę istniejącego przejścia na stacji w Falenicy. Przebudujemy mosty na rzece Świder i wybudujemy nowe. Dla komfortu mieszkańców wzdłuż torów pojawią się ekrany akustyczne porośnięte zielenią. Umowy z wykonawcami podpiszemy w 2025 roku, a cała inwestycja ma potrwać do 2028 roku. Jej szacowana wartość to 1,8 mld zł. Inwestycja ubiega się o współfinansowanie w ramach FENIKS.
To kolejny etap modernizacji linii otwockiej. W ramach zadania realizowanego między Warszawą Wschodnią a Wawrem, za 422 mln zł netto, zmodernizowaliśmy przystanki: Warszawa Olszynka Grochowska, Warszawa Gocławek, stację Warszawa Wawer oraz zbudowaliśmy nowy przystanek Warszawa Grochów. Między Warszawą Wschodnią a Warszawą Wawer rozdzieliliśmy ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego dzięki dobudowie dwóch dodatkowych torów na odcinku Warszawa Gocławek do Warszawa Wawer. W odpowiedzi na apele mieszkańców warszawskich dzielnic Praga Południe i Rembertów, zbudowaliśmy bezpieczne przejścia przez tory, prowadzące do pieszego szlaku w Rezerwacie Przyrody Olszynka Grochowska. Udostępniliśmy dwa przejścia podziemne przy przystanku Warszawa Gocławek, który został przesunięty pod wiadukt na ul. Marsa. Jedno z nich znajduje się na ul. Korkowej i prowadzi do pobliskich osiedli mieszkaniowych, drugie łączy się bezpośrednio z peronem na wysokości ul. Goździków. Oba tunele wyposażone są w schody i pochylnie. W ramach prac na tej linii powstały jeszcze trzy nowe bezpieczne przejścia podziemne i jedno przebudowane. Obecnie trwają prace wykończeniowe w obiektach przy ul. Tomasza Edisona, ul. Jana Skrzyneckiego (pod wiaduktem na ul. Płowieckiej) oraz pomiędzy ulicami IV Poprzeczna a V Poprzeczna. Przy przystanku Warszawa Olszynka Grochowska na ul. Chłopickiego budujemy nową kładkę nad torami, która będzie wyposażona w schody i windy.
Projekt „Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, etap II b” (Warszawa Wawer – Otwock) ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027