Powrót

PLK SA z mocnym komunikatem dla branży budowlanej: kwartał zamykamy z sukcesem, plan przetargowy jest niezagrożony, przed nami kolejne inwestycje na kolei – w grze 11,8 miliarda złotych

Pociąg i pasażerowie na przystanku Warszawa Międzylesie, fot. Izabella Miernikiewicz

W 2024 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetargi na łączną kwotę 11,8 mld zł oraz zawarły umowy na 14,6 mld zł.

Realizujemy ambitny plan zamknięcia 2024 roku kwotą 17,5 miliarda złotych w nowych przetargach inwestycyjnych. Przed nami ogłoszenie postępowań między innymi na linie Białystok – Ełk, Skierniewice – Czachówek Wschodni - Pilawa wraz z budową mostu przez Wisłę czy stację Maksymilianowo. Dzisiaj ogłoszony został kolejny ważny przetarg. Na cztery tory między Warszawą a Otwockiem czekają mieszkańcy aglomeracji i regionu. Prowadzony przez nas proces inwestycyjny pokazuje bardzo dobrą kondycję spółki, rynek będzie miał zajęcie na wiele lat – powiedział Piotr Wyborski, Prezes Zarządu PLK SA.

Poza widocznym impulsem dla branży budowlanej i wpływem na wzrost gospodarczy, podróżni zyskują coraz szerszą sieć szybkich połączeń, eliminujemy bariery architektoniczne na stacjach i przystankach, poprawiamy warunki transportu towarów – dodał Marcin Mochocki, Członek Zarządu PLK SA, Dyrektor ds. realizacji inwestycji.

Warszawa Wawer – Otwock – inwestycja na start!

Dzisiaj PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na wyłonienie wykonawcy prac na linii kolejowej między Warszawą Wawer a Otwockiem. W ramach jednej z najważniejszych inwestycji dla aglomeracji planowane jest rozdzielenie ruchu pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych.

W ramach projektu zlikwidujemy cztery przejazdy kolejowe, a zamiast nich powstaną wygodne tunele – w Radości na ul. Panny Wodnej, Falenicy na ul. Walcowniczej – Bystrzyckiej, w Józefowie na ul. Cichej – Matejki oraz wiadukt drogowy na granicy Warszawy i Józefowa na ul. Werbeny – Brucknera.

Przebudujemy osiem przystanków, w tym w Aninie, Międzylesiu, Radości, Miedzeszynie, Michalinie, Świdrze i Józefowie oraz stację w Falenicy. Na każdym z nich pojawi się nowoczesny system informacji dla pasażerów. Planujemy też 20 nowych przejść podziemnych, w tym sześć z nich w lokalizacjach wyznaczonych wspólnie z lokalnymi samorządami oraz przebudowę istniejącego przejścia na stacji w Falenicy. Przebudujemy mosty na rzece Świder i wybudujemy nowe. Dla komfortu mieszkańców wzdłuż torów pojawią się ekrany akustyczne porośnięte zielenią. Umowy z wykonawcami podpiszemy w 2025 roku, a cała inwestycja ma potrwać do 2028 roku. Jej szacowana wartość to 1,8 mld zł. Inwestycja ubiega się o współfinansowanie w ramach FENIKS.

To kolejny etap modernizacji linii otwockiej. W ramach zadania realizowanego między Warszawą Wschodnią a Wawrem, za 422 mln zł netto, zmodernizowaliśmy przystanki: Warszawa Olszynka Grochowska, Warszawa Gocławek, stację Warszawa Wawer oraz zbudowaliśmy nowy przystanek Warszawa Grochów. Między Warszawą Wschodnią a Warszawą Wawer rozdzieliliśmy ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego dzięki dobudowie dwóch dodatkowych torów na odcinku Warszawa Gocławek do Warszawa Wawer. W odpowiedzi na apele mieszkańców warszawskich dzielnic Praga Południe i Rembertów, zbudowaliśmy bezpieczne przejścia przez tory, prowadzące do pieszego szlaku w Rezerwacie Przyrody Olszynka Grochowska. Udostępniliśmy dwa przejścia podziemne przy przystanku Warszawa Gocławek, który został przesunięty pod wiadukt na ul. Marsa. Jedno z nich znajduje się na ul. Korkowej i prowadzi do pobliskich osiedli mieszkaniowych, drugie łączy się bezpośrednio z peronem na wysokości ul. Goździków. Oba tunele wyposażone są w schody i pochylnie. W ramach prac na tej linii powstały jeszcze trzy nowe bezpieczne przejścia podziemne i jedno przebudowane. Obecnie trwają prace wykończeniowe w obiektach przy ul. Tomasza Edisona, ul. Jana Skrzyneckiego (pod wiaduktem na ul. Płowieckiej) oraz pomiędzy ulicami IV Poprzeczna a V Poprzeczna. Przy przystanku Warszawa Olszynka Grochowska na ul. Chłopickiego budujemy nową kładkę nad torami, która będzie wyposażona w schody i windy.

Projekt „Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, etap II b” (Warszawa Wawer – Otwock) ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027

Kontakt dla mediów:
Rusłana Krzemińska
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 22 473 30 02