PLK SA i CPK razem na rzecz efektywnej kolei w Polsce
Kolej stanowi trzon transportu w Polsce. Aby zwiększyć częstotliwość kursowania pociągów i skutecznie walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym, konieczne są modernizacje obecnej infrastruktury oraz budowa nowych torów. To zadania, które realizowane są przez Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Centralny Port Komunikacyjny. Od roku obie spółki zacieśniają relacje i podejmują wspólne działania, których efektem będzie lepsza sieć kolejowa w Polsce.
Regularna wymiana informacji między PLK SA a CPK i wspólnie podejmowane działania przynoszą efekty. Dobrym tego przykładem jest przystanek Łódź Retkinia, który jeszcze niedawno był zagrożony częściową rozbiórką, konieczną do budowy torów dla szybkich pociągów. Teraz zaś, dzięki skutecznej współpracy między państwowymi spółkami, udało się wypracować rozwiązanie korzystne dla przebiegu linii KDP i obecnie realizowanej obsługi podróżnych na Retkini.
– Miniony rok potwierdza, że zgoda buduje. Współpraca między PLK SA i CPK przyniesie wymierne korzyści dla podróżnych, a konsultowanie inwestycji na wczesnych etapach zapewni ich sprawną realizację. Mamy razem z CPK kilka wspólnych projektów, których realizacja przebiega w życzliwej atmosferze i graniu do jednej bramki. Cel mamy ten sam i jest nim interes publiczny – powiedział Piotr Wyborski, Prezes Polskich Linii Kolejowych S.A.
Strategiczne podejście do rozwoju kolei ma swoje przełożenie w projekcie „Zintegrowanej Sieci Kolejowej”. ZSK to koncepcja zakładająca spójny i efektywny system kolejowy, który łączy różne regiony kraju i integruje różne rodzaje transportu. Projekt ten realizowany jest wspólnie przez Centralny Port Komunikacyjny, Polskie Linie Kolejowe S.A. i inne instytucje związane z transportem. Wypracowane rozwiązania przełożą się w przyszłości na poprawę dostępności transportowej, zwiększenie przepustowości na sieci, lepszą integrację różnych środków komunikacji oraz zmniejszenie emisyjności.
– Silosowość nie jest rozwiązaniem. Synergia płynąca ze współpracy spółek PLK SA i CPK napawa optymizmem i stanowi dobrą praktykę w zakresach zarządzania i realizacji inwestycji – przekazał Piotr Malepszak, Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Dzisiejsze spotkanie to wyraz naszej skuteczności na kilku polach równocześnie.
Celem zarówno PLK SA, jak i CPK jest walka z wykluczeniem komunikacyjnym. Zarządca infrastruktury narodowej konsekwentnie realizuje inwestycje, które polepszają warunki transportowe. Realizowany Program Kolej+ przełoży się na budowę i odbudowę linii kolejowych, co umożliwi powrót pociągów pasażerskich lub stworzy nowe połączenia dla setek tysięcy Polaków. Program Przystankowy to już dzisiaj 174 udostępnione nowe lub przebudowane przystanki. Grudziądz jest przykładem miasta, gdzie w ciągu zaledwie kilku lat wybudowane zostały od zera trzy przystanki.