O kwadrans skróci się podróż do Zakopanego. Rusza budowa linii kolejowej w Krakowie
Łącznica Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki to kluczowa inwestycja na terenie Krakowa. Projekt zakłada budowę dwóch torów na estakadach o długości ponad 2,5 km pomiędzy liniami kolejowymi Kraków Główny – Medyka i Kraków Płaszów – Oświęcim. Estakady kolejowe połączą przystanki osobowe Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki, które zostaną przebudowane i przystosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wybudowanie nowoczesnej łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki umożliwi bezpośrednią jazdę pociągów na trasie Kraków Główny – Skawina i dalej do Oświęcimia i Zakopanego. Nie będą już konieczne długie postoje pociągów na stacji Kraków Płaszów, potrzebne do zmiany kierunku jazdy. Skróci to o kwadrans podróż z Krakowa do Zakopanego i usprawni ruch pociągów aglomeracyjnych kursujących w kierunku Zakopanego oraz Skawiny i Oświęcimia.
- Wczoraj rząd przyjął Krajowy Program Kolejowy, a już dzisiaj PLK podpisała umowę na budowę ważnej dla Krakowa linii. PLK jest przygotowana do realizacji historycznie największego programu inwestycyjnego o wartości 67 mld zł. W najbliższych dniach będziemy podpisywać umowy na kolejne projekty, do końca tego roku ogłosimy przetargi o wartości 11 mld zł – mówi Andrzej Filip Wojciechowski, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki to jedna z wielu kluczowych inwestycji narodowego zarządcy infrastruktury, możliwa do realizacji dzięki środkom finansowym dostępnym w Krajowym Programie Kolejowym - największym w historii programie inwestycyjnym na kolei. Jego realizacja zapewni zdecydowaną poprawę jakości w przewozach pasażerskich i towarowych, zwiększenie przepustowości w obrębie aglomeracji i w dojazdach do nich, spektakularną poprawę warunków dla transportu towarowego.
- Łącznica Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki to pierwsze od lat, tak ważne przedsięwzięcie w centrum miasta. Pozwoli na znaczącą poprawę ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego w Krakowie oraz skrócenie czasu przejazdów, a także poprawę obsługi podróżnych. Podobne inwestycje ułatwiające komunikację planujemy w ramach KPK w Poznaniu, Trójmieście i na Śląsku. – mówi Marcin Mochocki, członek Zarządu PLK.
Sprawną realizację programu umożliwia szereg zmian usprawniających prowadzenie inwestycji wdrożonych w PLK w ramach Wielkiej Ofensywy Inwestycji Kolejowych. Nowe dokumenty i zasady przetargów, usprawnienie współpracy z wykonawcami, profesjonalizacja działań i kadry PLK oraz dbałość o jakość inwestycji i sprawne rozpatrywanie roszczeń, zaowocują rewolucyjną poprawą jakości transportu towarowego – kluczowego partnera biznesowego zarządcy infrastruktury.
- Wybudowaliśmy Pomorską Kolej Metropolitalną, LCS Iława, zmodernizowaliśmy kilka dworców. Mamy fachowców i doświadczenie. Chcemy rozwijać działalność w tym segmencie budownictwa i weźmiemy udział w kolejnych przetargach PLK – powiedział Artur Popko, dyrektor Budownictwa Infrastrukturalnego w Budimeksie.
Prace w Krakowie za 258 mln zł wykona konsorcjum firm Budimex SA i Ferrovial Agroman SA. Zakończenie inwestycji planowane jest w II półroczu 2017 r.
Umowa będzie współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - POIiŚ 7.1-55 "Budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki".
Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: + 48 694 480 239