Most w Olsztynie zapewni sprawne podróże i zachowa historyczny wygląd
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. od 1 września rozpoczynają remont 130-letniego mostu kolejowego w Olsztynie. Prace zapobiegną opóźnieniom pociągów, poprawią bezpieczeństwo i przewóz towarów. Most, to jeden z dwóch zabytkowych obiektów nad Łyną, które zapewniają dobrą podróż z Olsztyna do Działdowa i Warszawy oraz Torunia, Poznania i Wrocławia. W 2015 r. PLK odrestaurowała już most „północny”. Obiekty są istotne dla ruchu kolejowego, ale są również atrakcyjne, gdyż ich wysokość sprawia, że podczas jazdy można podziwiać niemal całą panoramę okolicy.
Południowa przeprawa ma trójprzęsłową konstrukcję. Przebiegają po niej dwie linie kolejowe nr 353 Poznań Wschód – Skandawa oraz nr 216 Działdowo – Olsztyn. Remont obejmuje elementy konstrukcyjne oraz izolację mostu. Odrestaurowane zostaną kamienne gzymsy oraz ozdobne elementy. Most będzie wyposażony w nowe schody i balustrady. Naprawa obejmie także nasypy kolejowe i tory. Prace zostały uzgodnione z konserwatorem zabytków. Zakończą się 30 listopada. Wartość zadania 2,5 mln zł.
Od lipca trwają prace na moście kolejowym w pobliżu Czerwonki. Po ich zakończeniu pociągi przyspieszą z 60 do 100 km/h. Wyeliminuje to możliwość opóźnień, prace zwiększą też poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Trójprzęsłowa konstrukcja pełni ważną rolę na trasie pociągów pasażerskich z Olsztyna do Ełku, Giżycka, Białegostoku oraz pociągów towarowych jadących w stronę granicy (linia Poznań Wschód – Skandawa). Wymieniane są tory, podkłady, uzupełnione elementy betonowe i kamienne. Obiekt zyskuje nowe balustrady. W czasie prac na dwutorowym odcinku między Barczewem a Czerwonką ruch pociągów odbywa się po jednym torze. Prace potrwają do końca października. Wartość to ponad 1,3 mln zł.
Modernizacja, rewitalizacja i remont obiektów inżynieryjnych przekłada się na większą przepustowość linii kolejowych i poprawia bezpieczeństwo. Dzięki nim m.in. mosty i wiadukty nie tylko coraz lepiej służą kolejowym przewozom, ale pozostają również świadectwem historii, możliwości technicznych sprzed dziesięcioleci. Odnowione są też ciekawym i estetycznym elementem otoczenia.
W 2015 roku, na sieci kolejowej w zarządzie PLK, 46 mostów objęła modernizacja, a 99 remont. Na modernizowanej trasie E30 Kraków – Rzeszów ruch kolejowy usprawnia nowy most przez Wisłokę w Dębicy. Dzięki niemu skraca się czas przejazdu między Krakowem, Rzeszowem i Przemyślem. Sprawny transport towarów koleją do portu w Gdańsku zapewni przystosowana do 100 km/h przeprawa nad Martwą Wisłą. Prace za 38 mln zł pozwoliły na przewóz cięższych ładunków, a wybudowany drugi tor znacznie zwiększył przepustowość mostu. Teraz może po nim przejechać nawet do 200 pociągów na dobę. Nowy most na rzece Liwiec na linii Rail Baltica zapewnił dobre podróże na trasie Warszawa – Białystok. Dobiega końca realizowana przez PLK budowa mostu granicznego na odcinku Bielawa Dolna – Horka nad Nysą Łużycką. Od grudnia przeprawa zapewni wygodne podróże i przewóz towarów pomiędzy Polską a Niemcami. Nowa konstrukcja mostu pozwoli na prowadzenie większej liczby ciężkich składów pociągów towarowych.
Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 694 480 239