Most kolejowy w Przemyślu Grand Prix. To kolejna nagrodzona inwestycja PLK SA
Most kolejowy w Przemyślu składa się z dwóch sześcioprzęsłowych obiektów o łącznej długości blisko 400 metrów. Został usytuowany między rozsuniętymi elementami zabytkowej przeprawy nad rzeką San. Swoim kształtem nawiązuje do dawnej, charakterystycznej dla miasta konstrukcji. Most wybudowano na linii kolejowej nr 91 Kraków – Medyka. Dzięki inwestycji PLK SA zagwarantowano sprawne i bezpieczne podróże na trasie ważnej w ruchu regionalnym, krajowym i międzynarodowym.
- Grand Prix za most kolejowy w Przemyślu w konkursie Budowa Roku Podkarpacia 2023 jest uhonorowaniem naszego przedsięwzięcia. Cieszy fakt wyróżnienia inwestycji jako ważnej dla kolei i regionu. Nagroda świadczy o tym, że dostrzeżono jej atuty i doceniono efekty naszej pracy – powiedział Piotr Wyborski Prezes Zarządu PLK SA.
Przedsięwzięcie było realizowane według koncepcji, pozwalającej na „rozsunięcie” istniejących przęseł. Dzięki temu powstała nowa, dwutorowa konstrukcja umożliwiająca przejazd pociągów pasażerskich i ciężkich składów towarowych. Przewidziano jednocześnie zachowanie w przestrzeni miasta historycznych elementów mostu kolejowego. W trakcie budowy, która zajęła nieco ponad rok, ruch kolejowy na trasie był utrzymany. Prowadzenie prac i czuwanie nad bezpieczeństwem podróżujących w tym czasie stanowiło duże wyzwanie dla inwestycji, ale zrealizowano ją zgodnie z planem.
Budowa nowego mostu kolejowego w Przemyślu została zrealizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A za blisko 70 mln zł netto w ramach projektu: „Poprawa stanu technicznego obiektów inżynieryjnych, etap II”, współfinansowanego ze środków z UE z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Efektem przedsięwzięcia jest poprawa spójności sieci kolejowej, wzrost bezpieczeństwa i konkurencyjności transportu kolejowego.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.