Modernizacja torów z Zabrza przez Katowice do Krakowa ruszy pełną parą na wiosnę. Trwają jednak już pierwsze prace na tej trasie. Na szlaku od Sosnowca Jęzora do Jaworzna Szczakowej prowadzona jest już rozbiórka jednego toru.
Wykonawca modernizacji szlaku od Krzeszowic do Krakowa Głównego Towarowego – konsorcjum, którego liderem jest Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Sp. z o.o., złożył już projekt budowlany, który poddawany jest ocenie przez zamawiającego – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – Konsorcjum ma zamiar zacząć prace w terenie w kwietniu. Wtedy też pełną parą ruszy modernizacja na innym odcinku linii – od Sosnowca Jęzora do Jaworzna Szczakowej, gdzie już od października ubiegłego roku trwają roboty związane z rozbiórką toru nr 2. Za dwa, trzy miesiące zaczną się tu prace stricte budowlane: montaż słupów trakcyjnych, wymiana podtorza, modernizacja obiektów inżynieryjnych, układanie nowych torów – informuje kierownik kontraktu Przemysław Grzybek. Ruch pociągów na rozbieranym odcinku linii prowadzony jest po jednym torze, ale odbywa się w miarę normalnie. Pociągi muszą jedynie zwalniać na pewnych fragmentach linii – w miejscu, gdzie odbywają się prace. Również dla odcinka Sosnowiec Jęzor – Jaworzno Szczakowa zakończono już projekt budowlany, który w najbliższym czasie powinien zostać zatwierdzony przez zamawiającego. Przedstawiona została też wstępna koncepcja rozwiązań budowlanych.
Realizacja projektu POIiŚ 7.1-11.1 „Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków” polega na całkowitej przebudowie wszystkich elementów infrastruktury kolejowej linii E 30, na odcinku Sosnowiec Jęzor – Jaworzno Szczakowa – Kraków Główny Towarowy (dotyczy linii kolejowych nr 134 i nr 133) o długości 58,237 km. Przewidywany koszt modernizacji to około 1,4 mld zł netto. Zakończenie robót, prowadzonych w systemie „projektuj i buduj”, planowane jest na czerwiec 2014 r. W ramach projektu rozstrzygnięto cztery postępowania przetargowe dla następujących odcinków: 1. Przetarg nr 1: Modernizacja odcinków: Sosnowiec Jęzor – Jaworzno Szczakowa (km 6,847-0,000 linii nr 134); Jaworzno Szczakowa – Trzebinia (km 15,810-29,110 linii nr 133); wykonawca – konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych i Inżynieryjnych S.A., Przedsiębiorstwo Budownictwa Kolejowego i Inżynieryjnego „INFRAKOL” S.C., Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie Sp. z o.o. 2. Przetarg nr 2: Modernizacja odcinka: Trzebinia – Krzeszowice (km 29,110-46,700 linii nr 133); wykonawca – konsorcjum firm: OHL ŽS a.s., Przedsiębiorstwo TOR-KAR-SSON 3. Przetarg nr 3: Modernizacja odcinka: Krzeszowice – Kraków Główny Towarowy (km 46,700-67,200 linii nr 133); wykonawca – konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Sp. z o.o., PKP Energetyka S.A., Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp. z o.o. 4. Przetarg nr 4: Sygnalizacja dla obszaru: LCS Jaworzno Szczakowa, LCS Trzebinia, LCS Kraków Mydlniki (km 6,847-0,000 linii nr 134 oraz km 15,810-67,636 linii nr 133); wykonawca – konsorcjum firm: THALES Rail Signalling Solutions Sp. z o.o. THALES Rail Signalling Solutions GmbH.
Oprócz czterech kontraktów na realizację robót budowlanych, podpisano umowy: - 15.11.2011 – na działania informująco-promujące; wykonawca – konsorcjum: KOW Sp. z o.o. oraz Kolejowe Przedsiębiorstwo Turystyczno-Wypoczynkowe NATURA TOUR Sp. z o.o.
- 29.04.2011 – na nadzór nad robotami budowlanymi; wykonawca – konsorcjum: Firma Menadżersko-Konsultingowa KOLMEN Sp. z o.o., Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych w Lublinie EXPOL S.A. oraz Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe HURTKOL Sp. z o.o. W 2012 r. zostanie podpisana umowa z PKP Energetyka S.A. na wykonanie budowy i przebudowy sieci i urządzeń stanowiących układ zasilania kolejowej trakcji elektrycznej.
Linia kolejowa E 30 to część III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego, który biegnie z Drezna przez Wrocław, Opole, Katowice, Kraków, Medykę i Lwów do Kijowa. Polski odcinek tej linii liczy 677 km i łączy najważniejsze ośrodki ekonomiczne południowej Polski: Dolny Śląsk, Górny Śląsk, Małopolskę i Podkarpacie. Celem modernizacji linii E 30 jest dostosowanie stacji i szlaków do warunków technicznych, wynikających z umów AGC i AGTC dla korytarzy transportowych, tj. do kursowania pociągów pasażerskich z taborem klasycznym z prędkością maksymalną 160 km/h i pociągów towarowych z prędkością maksymalną 120 km/h.
Projekt ubiega się o finansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Informacje dla mediów: Maciej Dutkiewicz rzecznik prasowy Centrum Realizacji Inwestycji tel. + 48 22 47 33 640 e-mail: m.dutkiewicz@plk-sa.pl Opracowanie: KOW Sp. z o.o.
Informacja o plikach cookie
Ta strona używa plików cookies. Mają one dwie funkcje: zapewniają podstawową funkcjonalność tej witryny oraz pozwalają nam ulepszać nasze treści, zapisując i analizując zanonimizowane dane użytkownika. W dowolnym momencie możesz zmienić swoją zgodę na używanie tych plików. Więcej informacji na temat plików cookie oraz przetwarzaniu danych osobowych można znaleźć w naszej Polityce prywatności.