Powrót

Łódzkie inwestycje kolejowe przyspieszają rozwój regionu

Nowy przystanek Łódź Zarzew

Inwestycje realizowane przez PLK SA ze środków krajowych i unijnych przybliżają nas do nowoczesnej sieci kolejowej w województwie łódzkim. Coraz lepszy dostęp do pociągów zapewniają nowe przystanki nie tylko w Łodzi, ale również w mniejszych miejscowościach m.in. na trasie ze stolicy regionu do Łowicza i Częstochowy. Komfortowe perony oraz prace na liniach kolejowych otwierają przewoźnikom nowe perspektywy przywrócenia połączeń pasażerskich po długoletniej przerwie m.in. na trasie Łódź – Częstochowa. Jednocześnie zwiększamy bezpieczeństwo podróży, w tym na styku ruchu kolejowego i drogowego poprzez budowę skrzyżowań bezkolizyjnych, a firmom towarowym zapewniamy sprawniejszy transport towarów do ważnych terminali przeładunkowych m.in. na łódzkim Olechowie.

W 2024 roku zwiększyliśmy dostępność do kolei w regionie. W ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” powstały nowe przystanki: Łódź Zarzew na linii łączącej osiedla Widzew i Chojny oraz Stare Grudze i Głowno Północne na trasie Łódź – Łowicz. Z tego samego programu zmodernizowaliśmy 10 przystanków na trasie z Łodzi do Częstochowy przez Zduńską Wolę, z czego 5 w województwie łódzkim: Ważne Młyny, Nowa Brzeźnica, Dubidze, Dubidze-Kolonia, Biała Szlachecka.

Od 15 grudnia podróżni skorzystają z 7 odnowionych przystanków i stacji Zduńska Wola Karsznice Południowe, Kozuby, Siedlce Łaskie, Chociw Łaski, Rusiec Łódzki, Huta, Chorzew Siemkowice, gdzie wybudowaliśmy nowe, wyższe perony wyspowe oraz jednokrawędziowe. Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się na stacjach Chociw Łaski i Kozuby, powstały kładki nad torami wraz z windami. Oczekiwany standard podróży zapewniają wiaty, ławki, oświetlenie i nagłośnienie.

W Łodzi postępują prace przy najważniejszej inwestycji kolejowej w Polsce, czyli budowie podziemnej trasy średnicowej, która połączy najnowocześniejszy w kraju Dworzec Fabryczny ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Pod koniec listopada zakończył się etap drążenia jednotorowych tuneli. Budowa głównego tunelu dwutorowego przekroczyła półmetek. Mieszkańcy i podróżni po zakończeniu inwestycji będą mieli do dyspozycji trzy nowe przystanki: Śródmieście, Polesie i Koziny, które ułatwią podróżowanie wszystkim pasażerom w aglomeracji i województwie. Przystanki będą miały wszelkie udogodnienia, w tym windy i schody ruchome. Tunel, integrując łódzką sieć kolejową, ułatwi codzienne dojazdy do pracy, szkoły, na zakupy czy w celach rekreacyjnych. Inwestycja ma ogromne znaczenie także w skali krajowej. Poprawi połączenia m.in. między Łodzią, Warszawą a Wrocławiem.

Przygotowujemy także powrót pociągów do Bełchatowa oraz połączenie Wielunia z Łodzią. Obie inwestycje znajdują się na etapie opracowania dokumentacji, niezbędnej do przeprowadzenia prac budowlanych z „Rządowego programu uzupełniania lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej Kolej Plus do 2029 r.”. Trasa do Bełchatowa zostanie zmodernizowana i zelektryfikowana. Dodatkowo wybudowany zostanie ok. 7 km odcinek między Zarzeczem a Bogumiłowem. Mieszkańcy zyskają dostęp do kolei dzięki odbudowie dwóch przystanków i budowie 5 nowych przystanków. Równolegle szykujemy dokumentację dla nowej linii kolejowej do Wielunia. Dzięki budowie trasy, która połączy linię kolejową nr 131 (Chorzew Siemkowice) z linią kolejową nr 181 (Wieluń) mieszkańcy południowej części województwa łódzkiego zyskają szybkie i dogodne połączenie kolejowe z Łodzią. Szacuje się, że po budowie nowej linii czas przejazdu z Wielunia do stolicy województwa wyniesie około 1h 39 min.

Priorytetem w ruchu kolejowym pozostaje dla nas bezpieczeństwo. Bezkolizyjne skrzyżowania, jak tunele i wiadukty, usprawniają przejazdy pociągów oraz poprawiają lokalną komunikację. W tym roku oddaliśmy do użytku tunel drogowy w Andrespolu. To drugi bezkolizyjny przejazd pod torami między Łodzią a Koluszkami obok bliźniaczo podobnego obiektu w Gałkowie, oddanego pod koniec ubiegłego roku. Zastąpienie przejazdu w poziomie szyn pozwala kierowcom wygodnie pokonywać tory bardzo istotnej linii Łódź – Warszawa oraz oszczędzić czas, który przeznaczali na oczekiwanie przed zamkniętymi rogatkami.

Ważnym efektem kolejowych inwestycji jest także poprawa warunków do przewozów towarów. Jeszcze w tym roku zakończymy remont odcinka Łódź Widzew – Łódź Olechów, który usprawni transport ładunków koleją do jednego z najważniejszych w Polsce terminali towarowych w Łodzi Olechowie. Efektem prac będzie wzrost prędkości pociągów z 60 km/h do 80 km/h na tym odcinku. Czas przejazdu skróci się o kilka minut. Prace przełożą się również na lepszą realizację przewozów towarowych w całym Łódzkim Węźle Kolejowym.

W kolejnych latach będziemy kontynuować wielki proces inwestycyjny na kolei, który obejmie m.in. łódzkie odcinki najstarszej linii kolejowej w Polsce, tzw. „Wiedenki” łączącej Warszawę z Katowicami oraz ważny fragment magistrali towarowej Śląsk – Bałtyk na północ od Zduńskiej Woli Karsznic. Efektem będzie dalszy rozwój infrastruktury, co przełoży się na kolejne szybsze i bezpieczniejsze podróże, lepszą ofertę przewozową oraz większa dostępność do kolei.

Kontakt dla mediów:
Rafał Wilgusiak
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 22 473 30 02