Kraków Kościelniki – parking przesiadkowy ułatwi podróż z Nowej Huty do centrum miasta
Zwycięzca przetargu w pierwszej kolejności będzie zobowiązany do opracowania dokumentacji projektowej i pozyskania decyzji administracyjnych. W ramach inwestycji w rejonie ul. Pysocice powstanie parking, który będzie mieścił 140 pojazdów, w tym 6 na miejscach dostosowanych dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Zadaniem wykonawców będzie także budowa nowej zatoki autobusowej oraz zadaszonej wiaty do parkowania rowerów. Obok powstanie również nowa droga dojazdowa i ścieżki, które połączą parking z projektowanym w najbliższym sąsiedztwie przystankiem kolejowym - PLK SA umowę na jego wykonanie podpisały we wrześniu 2023 roku. Obecnie wykonawcy przygotowują dokumentację projektową dla tego zadania, a perony mają zacząć działać w 2025 roku. Zgodnie z przyjętym harmonogramem parking gotowy będzie kilka miesięcy później.
Węzeł przesiadkowy w Nowej Hucie powstanie w ramach „Rządowego Programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” we współpracy z lokalnym samorządem. Przygotowanie i budowę nowej infrastruktury sfinansują PLK SA, natomiast Gmina Miejska Kraków udostępniła działki i zobowiązała się pokrywać koszty związane z bieżącym utrzymaniem parkingu.
Celem „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu, promowanie ekologicznych środków transportu oraz wspieranie polskiej gospodarki. Zaplanowane zadania inwestycyjne umożliwią podróżnym dostęp do kolejowej komunikacji wojewódzkiej i międzywojewódzkiej. Na ten cel przeznaczono ponad 1 mld zł. Środki zostaną wykorzystane m.in. na wybudowanie lub zmodernizowanie przystanków kolejowych, a także sfinansowanie prac, związanych z dostępnością miejsc parkingowych dla pasażerów. Na zadania parkingowe przeznaczona jest kwota ponad 74 mln zł. W Małopolsce podróżni już korzystają z przystanków wybudowanych w ramach programu w Nowym Sączu, Zatorze, Wolbromiu i Dąbrówce. Nowoczesne perony powstaną również m.in. w dwóch innych lokalizacjach w Krakowie (Przylasek Rusiecki i Mistrzejowice), oraz m.in. w Pisarach. PLK SA planują również budowę innych węzłów przesiadkowych na terenie województwa. Rozmowy z lokalnymi samorządami dotyczą takich lokalizacji jak Kraków Batowice, Kraków Piastów, Dulowa, Rudawa, Balin, czy Przeciszów.