Kolej wróci do Powodowa – PLK S.A. przygotowują trasę do przejazdu pociągów
Dzięki realizowanym pracom PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pociągi znów pojadą niewykorzystywaną w ruchu pasażerskim od połowy lat 90-tych ubiegłego wieku trasą między Powodowem a Wolsztynem (linia kolejowa Powodowo – Luboń k. Poznania, nr 357) – podróżni zyskają dogodne dojazdy m.in. do Poznania, zapewnione będą korzystne połączenia do Zespołu Szkół Rolniczych w Powodowie.
Prace ruszyły z końcem listopada. Do obsługi podróżnych przystosowywany jest m.in. przystanek Powodowo. Po demontażu dotychczasowej nawierzchni, na peronie ułożona będzie nowa. Uzupełnione zostaną ubytki krawędzi peronowej. Dla podróżnych przygotowane będzie czytelne oznakowanie. Pociągi na ok. 4 km szlaku między stacją Wolsztyn a przystankiem Powodowo pojadą po torze z nowymi szynami na łącznym odcinku ok. 450 m, wymienionymi blisko 250 podkładami oraz podrozjezdnicami. Pociągi bezpiecznie pojadą trasą z prędkością 40 km/h, a przejazd z Wolsztyna do Powodowa wyniesie szacunkowo ok. 6 – 8 min.
– Polska kolej wraca na właściwe tory i z roku na rok staje się coraz bardziej dostępnym, efektywnym oraz przewidywalnym środkiem transportu. Dzięki realizowanym inwestycjom pociągi mogą dojechać do kolejnych miejscowości, które często przez lata były pozbawione komunikacji publicznej. Tak jak w Powodowie, gdzie stosunkowo niewielki zakres prac umożliwi przywrócenie połączeń, a w efekcie zdecydowanie ułatwi codzienne dojazdy mieszkańców i uczniów, zwiększając atrakcyjność kolei w regionie – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. sukcesywnie rozwijają kolej. Realizowane prace – zarówno duże inwestycje, jak i roboty utrzymaniowe – zwiększają możliwości linii, a tam, gdzie to możliwe i potrzebne, umożliwiają przywrócenie połączeń. Odcinek między Wolsztynem a Powodowem już wkrótce po wielu latach powróci na mapę tras wykorzystywanych w regularnym ruchu. W lokalnej perspektywie jest to szczególnie ważne dla młodzieży, która zyska dogodną możliwość dojazdu do szkoły, natomiast w szerszym kontekście wskazuje priorytet Spółki, jakimi pozostaje kompleksowe tworzenie sprawnej, bezpiecznej i dostępnej kolei – powiedział Ireneusz Merchel, Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Na prace, które zapewnią możliwość wznowienia przejazdu pociągów pasażerskich, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczą ok. 1,1 mln zł ze środków budżetowych. Inwestycja jest planowana do końca br. Termin wznowienia połączeń pasażerskich do Powodowa jest uzależniony od przewoźnika – będzie to jednakże możliwe już z początkiem 2024 r.
Między Poznaniem a Wolsztynem wyremontowaną trasą
Kolejowa trasa między Wolsztynem a Poznaniem (linia Powodowo – Luboń k. Poznania, nr 357) sukcesywnie zapewnia dogodne przejazdy pociągami. Zrealizowane w 2014 r. prace między Drzymałowem a Grodziskiem Wielkopolskim uzupełniła zakończona w br. modernizacja między Drzymałowem a Wolsztynem.
Na ok. 15 km odcinku wzmocniono grunt i wymieniono tor. Bezstykowe łączenia szyn wraz z nowymi podkładami poprawiły komfort podróży. Dla sprawnych przejazdów zamontowano nowe urządzenia sterowania. Podróżni zyskali nowy przystanek Adamowo (niedaleko Wolsztyna) oraz przebudowane perony w Wolsztynie i Grodzisku Wielkopolskim, które ułatwiają wsiadanie i wysiadanie z pociągów. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększyły możliwości trasy w ramach projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 357 na odcinku Drzymałowo – Wolsztyn” za ok. 115 mln zł z udziałem środków Unii Europejskiej z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego.