Kolej w Wielkopolsce zmienia się nie do poznania
Pasażerowie w Wielkopolsce sukcesywnie korzystają z efektów realizowanych inwestycji – skuteczne korzystamy ze środków budżetowych i unijnych, by zwiększać komfort podróży na peronach w większych oraz mniejszych miejscowościach, a nowoczesna infrastruktura zapewniała atrakcyjne przejazdy, tak jak na trasach z Poznania do Warszawy i Szczecina, które najszybsze pociągi od poł. grudnia br. pokonają w, odpowiednio, ok. 2:19 h i ok. 1:50 h.
Podróżni korzystają z nowych peronów…
Sukcesywnie szykujemy lepsze warunki dla podróżnych. Tylko od początku roku, dzięki „Rządowemu programowi budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021 – 2025”, mieszkańcy Wielkopolski zyskali zmodernizowane perony w Radlinie, Słupcy, Golinie, Obrze Starej i Koźminie Wielkopolskim oraz nowe przystanki: Piła Fabryczna, Patrzyków i Jastrowie Miasto. Nowoczesne platformy ułatwiają wsiadanie do pociągów i zapewniają oczekiwany standard – wyposażyliśmy je m.in. w wiaty, ławki oraz jasne oświetlenie. Przygotowaliśmy czytelne oznakowanie wraz z gablotami z rozkładem jazdy oraz informacjami przydatnymi w podróży. Wszystkie perony są dostosowane do potrzeb podróżnych, którzy mają trudności z poruszaniem się, a ścieżki naprowadzające z wypukłą, wyczuwalną, fakturą na antypoślizgowej nawierzchni, ułatwiają podróże osobom niewidomym. Do tej pory, dzięki pracom z „programu przystankowego”, Wielkopolanie zyskali już 3 nowe i 12 przebudowanych przystanków – wkrótce dołączy do nich nowy przystanek we Wronkach (Zamość), a także zmodernizowane perony w Białośliwiu i Wyrzysku (Osiek), natomiast w przyszłym roku również m.in. w Krotoszynie, na przebudowę których podpisaliśmy już umowy z wykonawcami. Na zwiększenie dostępu do kolei z „programu przystankowego” w sumie przeznaczyliśmy w regionie ponad 100 mln zł.
Komfort podróży poprawiają ponadto nasze działania utrzymaniowe. W Ostrowie Wlkp. wyremontowaliśmy wiaty peronowe. Wymienione pokrycie – o łącznej długości ok. 350 m – jest bardziej wytrzymałe, estetyczne i lepiej chroni podróżnych. Nowe zasilanie na stacji sprawia, że komunikaty dźwiękowe są lepiej słyszalne, a zamontowane przy schodach prowadzących do peronów szyny najazdowe ułatwiają komunikację pasażerom z dużymi bagażami oraz rowerami – na wszystkie prace przeznaczyliśmy łącznie ok. 6 mln zł z własnych środków.
… a pociągi jeżdżą nowymi torami
Dla sprawniejszych przejazdów modernizujemy infrastrukturę kolejową. Nowe możliwości podróży w aglomeracji poznańskiej otworzy dostosowanie kolejowej obwodnicy Poznania do przejazdów pociągów pasażerskich. Wraz z budową 7 nowych i modernizacji 1 przystanku, m.in. na Naramowicach, Franowie i Suchym Lesie, stworzy to efektywny system komunikacji w obrębie miasta. Rozpoczęte w wakacje prace postępują już np. między Kiekrzem a Piątkowem, a cała inwestycja za ok. 1,4 mld zł ze środków budżetowych, planowana jest do końca 2027 r.
Na południu Wielkopolski lepsze przejazdy zapewnią z kolei realizowane prace między Krotoszynem a Koźminem Wielkopolskim. Wymiana m.in. toru i urządzeń sterowania za ok. 86 mln zł (netto) z własnych środków w poł. przyszłego roku pozwoli na zwiększenie prędkości do 140 km/h, nawet dwukrotnie wyższej niż obecnie. Podróż między miastami zajmie ok. 12 min i będzie o ok. 7 min krótsza, co korzystnie wpłynie także na przejazdy pasażerskie i towarowe w dłuższych relacjach, m.in. z Krotoszyna do Poznania czy Milicza na Dolnym Śląsku.
Dzięki podpisanej umowie przygotowujemy już dokumentację, niezbędną do rozpoczęcia prac budowlanych między Poznaniem (Górczyn) a Zbąszyniem. Na ok. 60 km odcinku ważnej linii w kierunku granicy Polski m.in. wzmocnimy podłoże i częściowo wymienimy szyny oraz rozjazdy, co zwiększy prędkość pociągów towarowych do 100-120 km/h, a w efekcie poprawi przepustowość trasy, także w kontekście ruchu pasażerskiego. Inwestycję za ponad 150 mln zł z KPO chcemy zakończyć w 2026 r. Środki KPO zapewnią także lepsze przejazdy między Wielkopolską a Dolnym Śląskiem. Na odcinku Ostrów Wielkopolski – Międzybórz Sycowski ułożymy nowe szyny oraz wyremontujemy perony na 7 stacjach i przystankach, m.in. w Topoli i Odolanowie. Z efektów inwestycji za ok. 68 mln zł (netto) podróżni skorzystają w przyszłym roku.
Zwiększając prędkość pociągów i skracając czas przejazdów nie zapominamy o bezpieczeństwie – środki z KPO wykorzystujemy też na sukcesywną wymianę urządzeń na ponad 60 przejazdach kolejowo-drogowych w Wielkopolsce, m.in. w Lesznie, Topoli i Wilkowicach. Montaż nowych zabezpieczeń zakończymy w 2026 r., a już w przyszłym roku bezpieczeństwo w Poznaniu zwiększą nowe, bezkolizyjne skrzyżowania na ul. Lutyckiej i ul. Golęcińskiej – dwa wiadukty drogowe, nad torami linii Poznań – Piła, budowane są we współpracy z samorządem.