Kolej w Lubuskim na dobrych torach
Pasażerowie w województwie lubuskim sukcesywnie korzystają z efektów realizowanych inwestycji. Dzięki środkom budżetowym i unijnym zwiększamy komfort podróży, m.in. przebudowując perony, i zapewniamy sprawniejsze przejazdy. Dobrze przygotowane tory pozwalają na dogodniejsze połączenia, tak jak na liniach z Zielonej Góry do Warszawy (przez Poznań) i Szczecina, na których najszybsze pociągi pojadą od poł. grudnia br. w – odpowiednio – 4:38 h i 2:11 h, a więc o kilkanaście minut krócej niż obecnie.
Dla komfortowych podróży i lepszego dostępu do kolei modernizujemy stacje i przystanki. W czerwcu, do przebudowanych już peronów na lubuskim odcinku linii Poznań – Szczecin (w Drawinach, Podleścu i Mierzęcinie), dołączył kolejny, w Dobiegniewie. Wysokie platformy, ułatwiające wsiadanie i wysiadanie z pociągów, mają m.in. wiaty, ławki oraz jasne, ekologiczne, oświetlenie LED. Na antypoślizgowej nawierzchni są ścieżki naprowadzające, pomocne osobom niewidomym. Orientację w podróży ułatwiają czytelne tablice. Rozkłady jazdy wraz z przydatnymi informacjami umieszczone są w estetycznych gablotach. Bezpieczne dojście na perony umożliwia nowe przejście podziemne. Z myślą o osobach mających trudności z poruszaniem się tunel wyposażyliśmy w pochylnie.
Podobny, oczekiwany, komfort Lubuszanie zyskają wkrótce na kolejnych, nowoczesnych peronach. Niebawem, z „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021 – 2025”, mieszkańcy skorzystają z nowych przystanków – Rzepin Miasto i Żary Muzyków oraz Słone (gm. Świdnica). Dodatkowe miejsca zatrzymań pociągów zwiększą dostęp do kolei, zachęcając do korzystania z ekologicznych środków transportu. W przyszłym roku gotowe będą kolejne, budowane teraz, nowe przystanki: w Sarbiewie i Grabiku. Łącznie, na zapewnienie lepszych warunków podróży w regionie, z „programu przystankowego” przeznaczyliśmy ponad 20 mln zł ze środków budżetowych. Dzięki realizacji programu mieszkańcy już zyskali wygodne dojście do peronów w Radnicy.
Dla sprawnych przejazdów pociągów systematycznie modernizujemy infrastrukturę kolejową. Płynny, bezpieczny ruch, zapewni postępująca wymiana toru i podkładów na łącznie ok. 21 km odcinku linii Zielona Góra – Żary. Aby zminimalizować niezbędne zmiany w ruchu na jednotorowej trasie, prace warte ok. 60 mln zł ze środków budżetowych i własnych, prowadzimy etapami, a obecnie realizowany zakres planujemy zakończyć już do końca br.
Przygotowujemy także powrót połączeń z Lubska i Bieniowa do Zielonej Góry. Od wiosny, po podpisaniu umowy z wykonawcą, opracowywana jest dokumentacja, niezbędna do przeprowadzenia prac budowlanych z „Rządowego programu uzupełniania lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej Kolej Plus do 2029 r.”. Inwestycja obejmie modernizację toru oraz peronów w sześciu miejscowościach, m.in. Lubusku, Budziechowie i Jasieniu. Przewidujemy, że mieszkańcy regionu skorzystają z efektów prac w 2028 r. i po blisko 30 latach znów pojadą pociągiem między Lubskiem a Zieloną Górą.
Dla lepszego nadzoru nad ruchem pociągów modernizujemy urządzenia systemu sterowania i wymieniamy ok. 2 km torów w Rokitnie. Podniesie to poziom bezpieczeństwa, a także umożliwi przejazdy większej liczby składów. Po zakończeniu prac kursy w Rokitnie będą zdalnie nadzorowane przez dyżurnych ze Skwierzyny. Inwestycja, za blisko 25 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), planowana jest do I kw. 2026 r.
Priorytetem w ruchu kolejowym pozostaje dla nas bezpieczeństwo, dlatego środki z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności wykorzystujemy również do modernizacji przejazdów kolejowo-drogowych. W województwie lubuskim sukcesywnie montujemy nowoczesne urządzenia przejazdowe na łącznie 53 skrzyżowaniach torów z drogami. Zabezpieczenia pojawią się m.in. w Zielonej Górze, Babimoście i Dąbrówce Wielkopolskiej. Na inwestycje, w całym regionie, przeznaczyliśmy ok. 37 mln zł. Poza podniesieniem poziomu bezpieczeństwa, zminimalizujemy w ten sposób ryzyko wystąpienia ewentualnych usterek sygnalizacji czy rogatek, co korzystnie wpłynie na płynność ruchu kolejowego i kołowego.