Gdynia: nowy wiadukt zwiększy bezpieczeństwo i poprawi komunikację w mieście
Oddany do użytku we wtorek, 3 grudnia, wiadukt drogowy w ciągu ul. Puckiej w Gdyni zwiększył poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Zastąpił dwa przejazdy kolejowo – drogowe w sąsiedztwie stacji Gdynia Port w ciągu linii kolejowych nr 201 Nowa Wieś Wielka – Gdynia Port oraz nr 228 Rumia – Gdynia Port Oksywie. Liczy 185 metrów długości i ponad 18 metrów szerokości. Na obiekcie są dwa pasy ruchu, chodniki po obu stronach pasa drogowego i ścieżka rowerowa. Zamontowano również oświetlenie, które dzięki technologii LED może świecić w różnych kolorach. Przebudowano także układ drogowy w sąsiedztwie wiaduktu.
- Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami to jeden z priorytetów PLK SA. W tym celu na terenie całego kraju budujemy wiadukty drogowe i kolejowe, takie jak obiekt w ciągu ul. Puckiej w Gdyni. Realizacja tej inwestycji jest dobrym przykładem udanej współpracy naszej spółki z samorządami, na których korzystają podróżni w pociągach, mieszkańcy i kierowcy oraz przewoźnicy towarowi - mówi Daniel Boruchalski, zastępca dyrektora Regionu Centralnego Centrum Realizacji Inwestycji, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Dzięki realizacji inwestycji odciąży się ruch pojazdów na Estakadzie Kwiatkowskiego i usprawni komunikacja między obwodnicą Trójmiasta i centrum Gdyni a jej północnymi dzielnicami. Poprawi się komunikacja w rejonie stacji Gdynia Port oraz dojazd do ładowni kontenerowych.
Za zaprojektowanie obiektu oraz realizację prac budowlanych odpowiedzialna była firma Strabag Sp. z o.o. Wartość zadania wyniosła 65,2 mln zł netto, w tym 22,1 mln zł netto jako wkład PLK S.A. PLK S.A. sfinansowały budowę części wiaduktu nad liniami kolejowymi oraz likwidację przejazdów kolejowo – drogowych, a Miasto Gdynia budowę układu drogowego oraz pozostałą część wiaduktu.
Bezpieczniej na skrzyżowaniu dróg i torów
Budowa wiaduktu w Gdyni prowadzona była w ramach projektu pn. „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III”. Celem jest zastępowanie przejazdów kolejowo – drogowych skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. PLK S.A. realizują program we współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego i zarządcami dróg. Do końca 2024 r. w całej Polsce powstało i powstanie ponad 20 dwupoziomowych skrzyżowań. Przedsięwzięcie warte ponad 260 mln zł współfinansuje Unia Europejska z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.