Gdańsk Zaspa Towarowa – nowa nastawnia obsługuje pociągi do portu
Nowa nastawnia na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa przejęła prowadzenie ruchu pociągów do portu. Dyżurni ruchu korzystają z nowoczesnych systemów komputerowych. Na bieżąco nadzorowane oraz monitorowane jest bezpieczeństwo. Składy kursują już po dziesięciu nowych torach wyposażonych w nową siecią trakcyjną.
– Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w Trójmieście znacząco zwiększają dostęp transportu kolejowego do portów morskich Gdańska i Gdyni, co sprzyja rozwojowi gospodarki. Obsługę większej ilości ładunków zapewnią dłuższe, nawet 750-metrowe pociągi. Dzięki wykorzystaniu środków instrumentu finansowego CEF Łącząc Europę, ekologiczny transport kolejowy staje się jeszcze bardziej bezpieczniejszy na trasach krajowych i międzynarodowych – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Informacje o sytuacji na torach dojazdowych i na stacji obserwowane są na monitorach. Komputerowe urządzenia umożliwiają pracę manewrową, nadzór nad zestawianiem i przygotowaniem pociągów do jazdy. W ciągu doby nastawnia obsługuje około 30 pociągów. Po zakończeniu inwestycji nowoczesne urządzenia zapewnią jeszcze większą przepustowość, czyli możliwość kursowania większej liczby pociągów.
Obok przystanku Gdańsk Stadion Expo wzmacnianie jest podłoże i montowane są nowe tory. Zakończyła się przebudowa toru na szlaku Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa. Wymienione zostały tory na stacji Gdańsk Wiślany. Wykonawca zamontował już 50 rozjazdów oraz wymienił kilkanaście kilometrów torów.
Towary jadą po nowych torach
Na stacji Gdańsk Port Północny, po wzmocnieniu terenu ułożono ponad 22 km nowych torów. Zamontowane jest 55 rozjazdów. By zapewnić sprawny transport towarów przygotowywane są kolejne nowe tory, rozjazdy oraz montowana sieć trakcyjna. Wykonawca układa instalacje teletechniczną, elektroenergetyczną, systemu sterowania ruchem. Budowane jest oświetleni torów. Pociągi jeżdżą już po sześciu nowych torach na stacji Gdańsk Port Północny. W styczniu składy pojadą po nowym torze na Westerplatte.
Wiadukt zwiększy bezpieczeństwo i usprawni komunikację
Stumetrowy wiadukt drogowy w ciągu ul. Ku Ujściu zastąpi przejazd w poziomie toru pomiędzy stacjami Gdańsk Port Północny i Gdańsk Kanał Kaszubski. Zwiększy się bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym oraz sprawniejsza będzie komunikacja w mieście. Pale wzmocniły już grunt pod podpory Wiaduktu. Obok budowy ruch drogowy odbywa objazdem.
Realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. projekt. „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk” obejmuje przebudowę ponad 70 km torów, 13 przejazdów kolejowo – drogowych i przejść dla pieszych oraz wymianę 221 rozjazdów. Przebudowane będą m.in. 3 mosty i 2 wiadukty.
Zmienia się stacja Gdynia Port
W Gdyni układane są nowe tory, montowane rozjazdy oraz konstrukcje sieci trakcyjnej. Teren wymaga wzmocnienia przez wymianę gruntów i zabudowę betonowych pali. Gotowa jest sieć ciepłownicza, przebudowywana jest sieć wodociągowa i kanalizacyjna. Gotowych jest 6 podziemnych zbiorników retencyjnych.
Budowane są dwie nastawnie oraz lokalne centrum sterowania. Obiekty zostaną wyposażone w nowe systemy i urządzenia. Dwa nowe wiadukty kolejowe ułatwią przejazd do portu. Obecnie betonowane są ściany oporowe, powstają przyczółki i podpory. Na przebudowę stacji Gdynia Port wykonawca zgromadził 168 tys. podkładów oraz 205 km nowych szyn.
Projekt „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” to m.in. przebudowa i elektryfikacja 115 km torów oraz wymiana 356 rozjazdów. Będą dwa nowe wiadukty kolejowe. Przebudowanych zostanie także 13 km dróg, most kolejowy oraz 2 przejazdy w ciągu ul. Puckiej.
Przewóz ładunków szybszy i bezpieczniejszy
Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. u bram trójmiejskich portów to szybszy przewóz większej ilości towarów. Będą mogły dojechać dłuższe, nawet 750-metrowe, i cięższe, o obciążeniu 221 kN na oś, pociągi. Dzięki nowym urządzeniom sterowania ruchem kolejowym przewóz ładunków będzie sprawniejszy i bezpieczniejszy.
Wartość prac w Gdańsku i Gdyni to ponad 2,6 mld zł netto. Prawie 40 proc. tej kwoty stanowi dofinansowanie unijne ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”. Zakończenie prac zaplanowane jest do końca roku.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.
Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.