Powrót

Gdańsk. Sprawniejsza kolej do portów i lepsza ekspozycja na Targach TRAKO

Widok z góry na tory i pociąg, w tle stadion. Stacja Amber Expo Gdańsk,09.09.2021. fot. Paweł Nowakowski

Wystawcy i goście Targów TRAKO korzystają z przebudowanego terenu torów ekspozycyjnych, na wysokości przystanku Gdańsk Stadion Expo. To obszar około 6 tys. m. kw. Cztery tory zapewniają efektowną ekspozycję taboru kolejowego. W ramach inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowały tory o nawierzchni bezpodsypkowej oraz przejścia między eksponowanym taborem.

Kolej – ekologiczny i sprawniejszy transport towarów do portów

Inwestycje kolejowe do polskich portów morskich, realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., realnie zwiększają możliwości obsługi portów i transportu towarów koleją oraz sprzyjają rozwojowi gospodarki. Projekty wykorzystują efektywnie środki unijne instrumentu CEF ,,Łącząc Europę’’ na rozwój i zwiększenie możliwości ekologicznego środka transportu, jakim jest kolej – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Efektywnie realizujemy projekty kolejowe, które zwiększają możliwości podróży i transportu towarów. Inwestycja na torach dojazdowych do portu w Gdańsku nie tylko zwiększy możliwości przeładunku towarów w porcie i sprawność oraz bezpieczeństwo transportu kolejowego, ale także poprawia komunikację w mieście i umożliwia lepszą ekspozycję na torach obok Międzynarodowych Targów Gdańskich – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Cieszymy się, że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowały kolejowy dojazd do portu Gdańsk i tym samym zwiększyły możliwości transportu. Bardzo ważne, że w trakcie prac zapewniona była komunikacja i obsługa portu. Rozbudowując infrastrukturę dostępową od strony lądu, największy polski port podwyższa standardy obsługi, zwiększa konkurencyjność i umacnia pozycję na Bałtyku – Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA.

Ekspozycja taboru i maszyn kolejowych odbywa się po raz pierwszy w nowej przestrzeni torów wystawienniczych stacji Gdańsk Zaspa Towarowa. Dzięki inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zdecydowanie odmienia się jakość i komfort prezentacji podczas Targów TRAKO. Stwarza to jeszcze większe możliwości wykorzystywania przestrzeni AMBEREXPO i stadionu Polsat Plus Arena Gdańsk – powiedział Andrzej Bojanowski, prezes Międzynarodowych Targów Gdańskich S.A.

W ramach projektu pn. „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk” zakończono prace na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa. Pociągi jeżdżą po przebudowanych torach z nową siecią trakcyjną. Takie efekty są także na liniach Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa (nr 227 i 249), na stacji Gdańsk Wiślany oraz na linii Gdańsk Zaspa Towarowa – Gdańsk Wiślany (lk 722).

Z nowej nastawni na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa prowadzony jest ruch pociągów. Komputerowe systemy i urządzenia umożliwiają pracę manewrową i nadzór nad zestawianiem składów. W ciągu doby nastawnia obsługuje około 30 pociągów.

Na stacji Gdańsk Port Północny pociągi towarowe korzystają z 32 nowych torów. Przygotowywany jest teren pod kolejną grupę torów. Na liniach do gdańskiego portu zabudowano ponad 50 km torów i 165 rozjazdów. Budowane są nasypy i drogi dojazdowe do nowego bezkolizyjnego skrzyżowania wiaduktu drogowego w ciągu ul. Ku Ujściu. 100-metrowy wiadukt między stacjami Gdańsk Kanał Kaszubski – Gdańsk Port Północny, poprawi bezpieczeństwo w ruchu drogowym i kolejowym oraz usprawni komunikację w mieście.

Realizacja projektu pn. „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk” poprawi przepustowość linii i umożliwi przewóz większej ilości towarów. Do nabrzeży dojadą dłuższe, nawet 750-metrowe, i cięższe składy o nacisku 22,5 tony na oś. Dzięki nowym urządzeniom sterowania ruchem kolejowym towary dojadą szybciej i bezpieczniej.

Wartość prac realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Gdańsku to ponad 1,1 mld zł netto. Prawie 40 proc. tej kwoty stanowi dofinansowanie unijne ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”. Zakończenie prac planowane jest do końca 2021 r.

 

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.

Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 694 480 239