Bezpieczniej i sprawniej w Kobylnicy – jest nowy tunel pod torami
Dwupoziomowe skrzyżowanie w Kobylnicy (gmina Swarzędz) – wiadukt kolejowy i znajdujący się pod nim tunel drogowy – zwiększa już bezpieczeństwo, a także usprawnia komunikację we wschodniej części aglomeracji poznańskiej, ułatwiając przejazd na drodze łączącej Koziegłowy ze Swarzędzem. Do dyspozycji kierowców, rowerzystów i pieszych jest tunel pod wiaduktem kolejowym, z którego pociągi korzystają już od września br. Bezkolizyjny obiekt zastąpił przejazd kolejowo-drogowy w okolicy stacji kolejowej przy ul. Swarzędzkiej oraz ul. Dworcowej (linia Poznań Wschód – Skandawa, nr 353). W długim na ok. 296 m tunelu drogowym są dwa pasy ruchu, po jednym w każdym kierunku. Dla pieszych i rowerzystów, obok jezdni, przygotowano chodnik oraz ścieżkę rowerową.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. korzystnie zmieniły system komunikacji w Kobylnicy za ok. 40 mln zł (netto) przy współpracy ze Starostwem Powiatowym w Poznaniu i gminą Swarzędz. Na budowę wiaduktu kolejowego zarządca infrastruktury przeznaczył blisko 21 mln zł (netto) przy udziale środków Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostałą część, w zakresie drogowym (m.in. budowy tunelu oraz dróg dojazdowych), zapewniły samorządy.
Po zakończeniu zasadniczych prac i umożliwieniu przejazdu tunelem obecnie wykonawca koncentruje się na ostatnich pracach związanych z przebudową układu drogowego,– za tę część inwestycji odpowiada samorząd.
Nowe bezkolizyjne skrzyżowania w Wielkopolsce
Przedsięwzięcie „Budowa wiaduktu kolejowego/tunelu drogowego w ul. Swarzędzkiej w Kobylnicy w ciągu drogi powiatowej nr 2407 Koziegłowy – Swarzędz w zamian za likwidację przejazdu kolejowo-drogowego kat. A w km 7,532 linii kolejowej nr 353” realizowane jest w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – etap III”. W ramach projektu wartego ok. 268 mln zł (netto) z udziałem środków Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, PLK S.A. przy współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego zastępują przejazdy kolejowo-drogowe bezkolizyjnymi skrzyżowaniami.
W Wielkopolsce, dzięki realizacji projektu, z bezkolizyjnego przejazdu korzystają już mieszkańcy Kostrzyna (na linii łączącej Warszawę z Poznaniem) i Plewisk (na linii Poznań – Kunowice). Do końca br. planowane jest zakończenie zasadniczych prac w części kolejowej (wiaduktów nad tunelami drogowymi) przy budowie dwóch obiektów na ul. Działkowców we Wrześni (na liniach Oleśnica – Chojnice i na łącznicy kolejowej Września – Podstolice), natomiast zakończenie wszystkich prac drogowych we Wrześni przewidywane jest obecnie w II kw. 2024 r.
W ramach kolejnego etapu projektu w regionie przewidywana jest budowa bezkolizyjnego skrzyżowania w Poznaniu na ul. Lutyckiej na linii Poznań – Piła, na której możliwe jest także powstanie dwupoziomowego obiektu na ul. Golęcińskiej.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.