Będą nowe możliwości podróży koleją z Rypina
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na realizację zadania pn. „Odbudowa stacji Rypin na linii kolejowej nr 33 na odc. Sierpc – Brodnica”. Zadanie obejmuje zwiększenie przepustowości linii na tym odcinku oraz prowadzenie ruchu pociągów przy jednoczesnej obsłudze bocznic szlakowych Szczutowo i Kretki.
Na stacji Rypin zbudowany zostanie nowy peron, a obecny zostanie zmodernizowany. Zapewnione będą wygodne dojścia dla podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wysokie konstrukcje peronów ułatwią wsiadanie do pociągów. Zamontowane zostaną wiaty, ławki, gabloty informacyjne z rozkładem jazdy, czytelne oznakowanie i energooszczędne oświetlenie.
Przebudowany zostanie układ torowy stacji, co umożliwi przejazd pociągów z prędkością do 100 km/h. Tory o długości 750 metrów umożliwią obsługę najdłuższych pociągów towarowych, które dzięki temu będą mogły przewieźć więcej ładunku. Poprawi się przepustowość stacji i odcinka linii Sierpc – Brodnica, na którą będzie mogło wyjechać więcej składów. Umożliwi to przewoźnikom przygotowanie atrakcyjniejszej oferty połączeń regionalnych i dalekobieżnych.
Sprawny i bezpieczny przejazd pociągów zapewni zabudowa nowych urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym. Odtąd ruch na stacji Rypin będzie sterowany z Brodnicy. Będzie bezpieczniej na styku dróg i torów dzięki modernizacji dwóch przejazdów kolejowo-drogowych w Rypinie: w ciągu ul. Mławskiej (droga wojewódzka nr 563) oraz w ciągu drogi wewnętrznej, łączącej ul. Gałczyńskiego z terenami przemysłowymi i rolnymi. Na obu przejazdach zostaną zamontowane sygnalizatory oraz rogatki. Przebudowane zostanie także przejście dla pieszych w obrębie stacji wraz z dojściem do nowego peronu nr 2.
Zadanie zrealizuje Zakład Robót Komunikacyjnych DOM w Poznaniu Sp. z o.o. Zakończenie prac planowane jest w czerwcu 2026 r. Wartość inwestycji to 40,4 mln zł netto, w tym dofinansowanie unijne w wysokości do 100 proc. w ramach Krajowego Programu Odbudowy dla projektu pn. „Likwidacja wąskich gardeł i zwiększenie przepustowości linii kolejowych – etap II”.
W 2021 r. PLK S.A. za 23 mln zł netto wymieniły szyny i podkłady (12 km toru) oraz zabudowały blokadę liniową na odcinku linii nr 33 między Sierpcem a Brodnicą, dotąd wykorzystywanym wyłącznie przez pociągi towarowe. Dzięki pracom podróżni z Płocka, Sierpca, Brodnicy i Grudziądza zyskali bezpośrednie połączenie dalekobieżne z Trójmiastem i Katowicami. Z Płocka do Trójmiasta przybyło połączenie po 25 latach. Ostatni raz trasę z Sierpca przez Rypin do Brodnicy pociągi pasażerskie pokonywały w 2000 r.