Bajpas kartuski czyli kolejowa oferta dobrych podróży z Kaszub do Gdańska
Inwestycja PLK umożliwi utrzymanie dotychczasowej częstotliwości kursowania pociągów z Gdańska do Kartuz i z powrotem, czyli co 60 minut. Czas przejazdu pociągu będzie zbliżony do obecnego. Bajpas kartuski będzie gotowy przed rozpoczęciem modernizacji linii kolejowej nr 201 z Maksymilianowa przez Kościerzynę do Gdyni. Po zakończeniu modernizacji linii nr 201 bajpas kartuski będzie mógł być wykorzystany jako lokalna, alternatywna linia do podróży z Pojezierza Kaszubskiego do stolicy województwa.
– Polski rząd – prowadząc wielkie, strategiczne inwestycje – nie zapomina też o codziennych lokalnych potrzebach mieszkańców. Modernizacja linii 201, niezbędna dla obsługi zaplecza transportowego trójmiejskich portów, mogłaby wywołać przejściowe trudności w dojazdach do Trójmiasta dla mieszkańców Kaszub. Ten problem zostanie rozwiązany. Tzw. bajpas kartuski zapewni utrzymanie codziennej komunikacji, pozwoli na wygodny dojazd do pracy, do szkoły czy na weekendowy wypoczynek. To już kolejna z serii inwestycji drogowych i kolejowych koordynowanych przez Ministerstwo Infrastruktury, które składają się na wielki boom inwestycyjny na Pomorzu – powiedział Marcin Horała, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– Zwiększamy dostępność komunikacyjną w całej Polsce i stawiamy na rozwój przyjaznego środowisku transportu kolejowego. Dla mieszkańców budowa tzw. bajpasu kartuskiego to rozwiązane ułatwiające podróże i poprawiające warunki życia. Takie przedsięwzięcie wpisuję się idee Roku Kolei. Budujemy kolej bezpieczną, komfortową i przewidywalną – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. konsekwentnie zwiększają możliwości połączeń w województwie pomorskim. Podpisanie umowy na bajpas kartuski potwierdza te działania. Chcemy, by podczas modernizacji linii 201 na odcinku Kościerzyna – Gdynia mieszkańcy mieli utrzymany dotychczasowy standard podróży koleją, która jest najefektywniejszym środkiem transportu – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z konsorcjum firm PUH RAJBUD Sp. z o.o. oraz TORHAMER Sp. z o.o. Sp.k. na wykonanie dokumentacji projektowej oraz prac budowlanych dla tzw. bajpasu kartuskiego, w ramach projektu pn. „Przygotowanie linii kolejowych nr 234 na odcinku Gdańsk Kokoszki – Stara Piła oraz nr 229 na odcinku Stara Piła – Glincz jako trasy objazdowej” na czas realizacji projektu „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto”. Wartość inwestycji to 91,5 mln zł netto.
Podpisano także umowę o wartości 4,2 mln zł netto na nadzór inwestorski, który pełnić będzie konsorcjum firm Multiconsult Polska Sp. z o.o. oraz Biuro Realizacji Inwestycji KOLTECH Inwestor Sp. z o.o. Projekt i budowa przewidziane są do stycznia 2023 r.
Zakres prac
PLK zmodernizują około 9-kilometrowy odcinek linii 229 oraz zrewitalizują 7-kilometrowy odcinek linii 234, na których nastąpi przywrócenie prędkości pociągów pasażerskich do 80 km/h. Przebudowane zostaną perony w Gdańsku Kokoszkach, Leźnie, Starej Pile i Żukowie Zachodnim, które zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Będą wiaty, energooszczędne oświetlenie typu LED oraz gabloty informacyjne. Przebudowanych lub wyremontowanych zostanie 11 wiaduktów, przepustów i mostów, w tym dwie kratownicowe przeprawy nad Radunią. Poziom bezpieczeństwa zwiększy się na 7 przejazdach kolejowo-drogowych, dzięki nowym sygnalizatorom, oświetleniu, nawierzchni oraz systemowi rejestracji zdarzeń. W Gdańsku Kokoszkach i Starej Pile wbudowane zostaną nowe rozjazdy oraz dodatkowe tory, które umożliwią sprawne mijanie się pociągów.
Zgodnie z porozumieniem zawartym 13 sierpnia 2019 r., Pomorska Kolej Metropolitalna S.A. przy współpracy z miastem Gdańsk odbuduje 1,5-kilometrowy odcinek linii nr 234 między przystankami Gdańsk Kokoszki i Gdańsk Kiełpinek.
Projekt ubiega się o dofinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.