Atrakcyjne połączenia kolejowe z Wrocławia w Karkonosze dzięki odnowionym mostom i wiaduktom
Na ważnej nie tylko dla Dolnego Śląska trasie Wrocław – Jelenia Góra kursuje kilkadziesiąt pociągów dziennie. Mosty, wiadukty i przejazdy stanowią ważne ogniwa tej linii kolejowej. Dwie ponad 130-letnie przeprawy w pętli rzeki Bóbr w Kotlinie Marciszowskiej między Sędzisławem a Marciszowem będą wyremontowane. Stalowe konstrukcje odnowimy, wzmocnimy i zabezpieczymy. Prace obejmą również kamienne przyczółki i filary.
Utrzymanie dobrego czasu podróży zapewnią prace przy czterech wiaduktach w Wałbrzychu. Dwa kamienne kolosy na ul. Gdyńskiej i ul. S. Moniuszki zostaną przebudowane. Pozostałe na ul. 1-go Maja i przy stacji Wałbrzych Fabryczny przejdą gruntowny remont. Obiekty są istotnym elementem nie tylko linii kolejowej. Wiadukty zapewniają mieszkańcom sprawną komunikację drogową w mieście. Najstarszym objętym pracami wiaduktem jest kamienny obiekt na ul. Stanisława Moniuszki. Przeprawę wykonano w 1860 roku.
Bezpieczeństwo w ruchu kolejowo-drogowym zwiększy modernizacja ośmiu przejazdów. Skrzyżowanie drogi z torami w Wałbrzychu na ul. Gwarków zostanie wyposażone w nowe rogatki i sygnalizatory. Wyremontowane będą jezdnie i chodniki. Zamontowane zostanie nowe oświetlenie LED. Prace obejmą m.in. przejazdy w Wałbrzychu na ul. M. Reja, ul. Kasprzaka i w Marciszowie na ul. Nadrzecznej i ul. Polnej.
W zakresie umowy jest również remont 7 km torów i sieci trakcyjnej na odcinku Wałbrzych Fabryczny – Sędzisław. Ich efektem będzie przywrócenie rozkładowej prędkości pociągów o 20 km/h wyższej niż obecnie - do 100-120 km/h oraz możliwości przewozu cięższych ładunków. Zagwarantuje to utrzymanie atrakcyjnych podróży. Kolej będzie mogła również efektywniej przewozić kamień z dolnośląskich kopalni.
Projekt „Prace na linii kolejowej nr 274 na odcinku Wrocław Świebodzki - Jelenia Góra - prace na szlaku Marciszów - Sędzisław, Wałbrzych Miasto - Wałbrzych Fabryczny oraz na obiektach inżynieryjnych” zrealizuje firma PORR. Po fazie projektowania, jesienią planowane są roboty. Szacowany czas realizacji inwestycji to 26 miesięcy. Wartość projektu ze środków z KPO wynosi ok. 125 mln.
Zwiększamy możliwości linii kolejowej Wrocław – Jelenia Góra
Zakończyły się prace przy tunelu między Wojanowem a Janowicami Wielkimi. XIX-wieczny tunel został poszerzony z ok. 8 do ok.11 metrów i poprawił przepustowość trasy. Od 4 czerwca tunelem pociągi mogą jechać dwutorowo. Linia kolejowa gwarantuje obecnie krótki czas przejazdu - najszybciej z Wrocławia do Jeleniej Góry dojedziemy w 1h 45 min. Przebudowane stacje i przystanki zapewniają dogodny dostęp do atrakcyjnych kolejowych podróży.