Powrót

Pierwsza pomoc - najważniejsze numery ratunkowe

Grafika: wypisane numery alarmowe 112, 999, 22 474 00 00 oraz ikona do aplikacji mobilnej Alarm112. Całość na czerwonym tle, przy każdym z numerów/apce są symbole

Jak działa numer 112?

System powiadamiania ratunkowego w Polsce obejmuje 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego (CPR), zlokalizowanych w każdym mieście wojewódzkim oraz w Radomiu. Zgłoszenia z numerów alarmowych 112 oraz 997 i 998 trafiają do operatorów CPR, których zadaniem jest zebranie dokładnych informacji o zdarzeniu i przekazanie ich drogą elektroniczną do dyspozytorów odpowiednich służb – Państwowej Straży Pożarnej lub Policji a także do dyspozytorów ruchu w PKP Polskich Linii Kolejowych. To operatorzy numeru alarmowego podejmują decyzję o skierowaniu odpowiednich jednostek ratunkowych na miejsce zdarzenia.

Zmiany w systemie – przełączenie numeru 997 i 998

W 2021 roku rozpoczął się proces przełączania numerów alarmowych 997 i 998, tradycyjnie przypisanych do Policji i Straży Pożarnej, do systemu 112 [1]. Oznacza to, że dzwoniąc pod numer 997 i 998, zostaniemy połączeni z operatorem CPR, który przyjmie zgłoszenie i przekieruje je do odpowiednich służb. W przyszłości również numer 999, dotychczas dedykowany Pogotowiu Ratunkowemu, zostanie włączony do tego zintegrowanego systemu, co ma na celu zwiększenie  spójności i efektywności działań ratunkowych w całym kraju.

Aplikacja mobilna Alarm112 – nowe możliwości zgłaszania zagrożeń

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, wychodząc naprzeciw potrzebom społeczeństwa, wprowadziło aplikację mobilną Alarm112. Jest to innowacyjne rozwiązanie umożliwiające zgłaszanie zagrożeń dotyczących życia, zdrowia, mienia, środowiska oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego do CPR bez konieczności wykonywania połączenia głosowego. Aplikacja jest szczególnie przydatna dla osób głuchych i niedosłyszących, które mogą skorzystać z prostych w obsłudze piktogramów, aby precyzyjnie określić rodzaj zagrożenia, jego lokalizację oraz wskazać potrzebne służby [2].

Znaczenie numeru 112 w kampanii „Bezpieczny Przejazd”

Kampania „Bezpieczny Przejazd” ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych poprzez edukację społeczeństwa i promowanie odpowiednich zachowań. W sytuacjach kryzysowych #ŻółtaNaklejkaPLK oraz numer 112 odgrywają kluczową rolę, umożliwiając niemal natychmiastowe  stanowią integralny element niemal natychmiastowego wszczęcie odpowiednich procedur przez CPR i służby ratunkowe. Wiedza o funkcjonowaniu #ŻółtaNaklejkaPLK oraz umiejętność szybkiego i odpowiedniego reagowania na zdarzenia na przejazdach kolejowo-drogowych mogą uratować życie i zdrowie.

lub

https://www.facebook.com/bezpieczny.przejazd/videos/764806495503804/

#ŻółtaNaklejkaPLK znajduje się na napędzie rogatki lub na krzyżu św. Andrzeja od strony torów. Na każdej naklejce widnieje unikalny numer identyfikacyjny przejazdu, składający się z 9 cyfr. Informacje te umożliwiają precyzyjną lokalizację danego przejścia lub przejazdu. Naklejki zawierają również numery telefonów do dyspozytora zakładowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. oraz numer alarmowy 112. Dzięki temu komunikacja między poszczególnymi służbami w sytuacjach zagrożenia na torach staje się sprawniejsza, a osoba przyjmująca zgłoszenie może szybko zidentyfikować przejazd kolejowo-drogowy. Skorzystanie z żółtej naklejki może przyspieszyć zatrzymanie pociągu w bezpiecznej odległości od przejazdu, co może zapobiec tragedii. W przypadku awarii dostępny numer telefonu umożliwia natychmiastowe wezwanie ekipy serwisowej PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. do naprawy uszkodzonego lub niesprawnego elementu infrastruktury kolejowej.

Straż Ochrony Kolei 22 474 00 00

Będąc w pociągu lub na terenie kolejowym, w razie potrzeby interwencji można wezwać Straż Ochrony Kolei. Jest to wyspecjalizowana formacja, której zadaniem jest ochrona zdrowia, życia ludzi oraz mienia na obszarze kolejowym.

Zgłoszenie pomocy

Niezależnie od tego, do jakiej służby wykonujesz połączenie, operator zapyta o:

  • Rodzaj zdarzenia
  • Lokalizację
  • Twoje dane personalne i numer telefonu
  • Informacje o udzielonej dotychczas pomocy

Pamiętaj!

  • Nidy nie odkładaj pierwszy słuchawki!
  • Po zakończonej rozmowie staraj się nie korzystać ze swojego telefonu.

Podsumowując, zawsze zachowuj ostrożność i dbaj o bezpieczeństwo swoje oraz innych uczestników ruchu. #ŻółtaNaklejkaPLK oraz szybka i prawidłowa reakcja w sytuacjach awaryjnych mogą mieć kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa, zdrowia i życia.

Dowiedz się jak zostać Ambasadorką/Ambasadorem Bezpieczeństwa. Dołączając do naszej społeczności, stajesz się częścią grona osób odpowiedzialnych i wrażliwych na kwestie bezpieczeństwa.