Powrót

O kampanii „Bezpieczny Przejazd”

Logo kampanii społecznej Bezpieczny Przejazd.

Początkowo kampania była prowadzona pod hasłem „Bezpieczny przejazd zależy także od Ciebie” a jej ambasadorem był Krzysztof Hołowczyc (lata 2005 i 2006), następnie kampania zyskała nowe hasło „Zatrzymaj się i żyj!”, a ambasadorem został Tomasz Stockinger (2007 r.). W przeciągu pierwszych 10 lat prowadzenia kampanii, koncentrowaliśmy się przede wszystkim na zwracaniu uwagi na tragiczne w skutki zderzenia z pociągiem. W 2012 rozszerzyliśmy działania kampanii o profilaktykę „dzikich przejść”. Do kanonu aktywności weszły również działania koordynatorów kampanijnych we współpracy SOK oraz Policją na przejazdach kolejowo-drogowych, gdzie edukowani byli uczestnicy ruchu drogowego, w sytuacjach jak bezpiecznie pokonywać przejazdy oraz co robić w razie zagrożenia zdrowia i życia. Z taką również wiedzą organizatorzy kampanii rozpoczęli działalność w przedszkolach i szkołach, aby już zawczasu zacząć „programować” młode umysły na dobre praktyki i zachowania na przejazdach. Od 2015 r. zmienił się przekaz kampanii, główny ciężar komunikacji przeniesiony został na edukację i kształtowanie u kierowców mądrego i zgodnego z prawem zachowania na przejazdach kolejowo-drogowych. Wprowadzono hasło „Szlaban na ryzyko!”. W 2016 r. rozszerzyliśmy działania o warsztaty dla instruktorów nauki jazdy i wykładowców ośrodków szkolenia kierowców oraz egzaminatorów Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego. To instruktorzy nauki jazdy mają największy wpływ na to, jakich nawyków na drodze nabiorą młodzi kierowcy. Dlatego właśnie eksperci do spraw bezpieczeństwa z PLK do dziś jeżdżą po całym kraju i przeprowadzają specjalistyczne seminaria dla przedstawicieli szkół nauki jazdy. Staramy się być wszędzie tam, gdzie są uczeni młodzi kierowcy. Przez 8 lat odwiedziliśmy 64 miejscowości, w których przeprowadziliśmy 72 warsztaty,. Łącznie ponad 5000 instruktorów otrzymało materiały dydaktyczne.

Praca z instruktorami OSK i WORD to nie jedyne działania edukacyjne. Jednym z ważniejszych projektów organizatorów kampanii są symulacje zderzenia lokomotywy z autem. Zgrzyt zgniatanej blachy. Trzask lecących spod kół iskier. Wycie syren, pędzących na sygnale pojazdów służb ratunkowych. Każdy, kto był świadkiem jednej z przeprowadzanych od lat przez PLK symulacji zderzenia lokomotywy z samochodem, bierze do serca nawoływania ekspertów do zachowania wzmożonej ostrożności na przejazdach kolejowo-drogowych. Nic nie trafia do mózgu tak, jak uczestnictwo w prawdziwym wypadku. W kontrolowanych warunkach, z wykorzystaniem doświadczonych kaskaderów i wyśrubowanych standardów bezpieczeństwa pokazujemy, czym kończy się zderzenie na torach. Częścią symulacji jest również pokazowa akcja straży pożarnej, pogotowia ratunkowego oraz policji. W ten sposób są to także ćwiczenia dla służb ratunkowych, które pomagają przygotować się do prawdziwej interwencji.

Kolejną inicjatywą jest tzw. „Bezpieczny piątek”. Akcje przeprowadzanie w okresie wakacyjnym wzmożonych kontroli na przejazdach kolejowo-drogowych w celu wyeliminowania zachowań niepożądanych wśród kierowców oraz korzystania z niedozwolonych tzw. „dzikich przejść” przez pieszych. Każdemu uczestnikowi ruchu drogowego rozdawane są ulotki. W wyniku przeprowadzonych akcji ustalono najczęstsze wykroczenia spowodowane przez kierowców. Są to: brak reakcji na znak STOP, przejeżdżanie przez przejazd mimo włączonej sygnalizacji (czerwone naprzemiennie mrugające światło), próba przejechania pod zamykającymi lub otwierającymi się rogatkami, a także ich omijanie. Przedstawiciele służb i kolejarze pouczają użytkowników przejazdów kolejowo-drogowych o prawidłowym zachowaniu na terenach w pobliżu torów. Jednakże, osoby które w sposób rażący łamią przepisy ruchu drogowego mogą spodziewać się upomnień, a nawet mandatów. W ciągu jednego dnia akcja przeprowadzana jest nawet w kilkudziesięciu miastach w Polsce. „Bezpieczny piątek” jest prowadzony na najczęściej uczęszczanych przejazdach kolejowo-drogowych oraz wzdłuż torów, gdzie występują tzw. „dzikie przejścia”.

Organizatorzy kampanii nie zapomnieli również o najmłodszych uczestnikach dróg. Co roku październik jest dla PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. miesiącem przeznaczonym na szerzenie kampanii „Bezpieczny Przejazd” wśród uczniów szkół i w przedszkoli. Poprzez organizację prelekcji edukacyjnych staramy się dotrzeć do jak największej liczby osób. Celem akcji jest uświadamianie młodych osób jak wygląda poprawne przechodzenie i przejeżdżanie przez przejazdy lub przejścia kolejowe. Zależy nam, aby każdy uczestnik ruchu drogowego, nieważne w jakim jest wieku, wiedział jakie są prawidłowe zachowania na terenach kolejowych. Podczas spotkań edukacyjnych koordynatorzy kampanii z całej Polski wraz z funkcjonariuszami Straży Ochrony Kolei spotykają się z dziećmi, ucząc ich podstawowych zasad przekraczania torów. Co więcej, młodzi uczestnicy poznają najważniejsze znaki oraz nabywają wiedzę o tym, czego nie wolno robić w pobliżu torów. Jest to nauka poprzez zabawę, dlatego też organizatorzy projektu urozmaicają spotkania poprzez filmy edukacyjne, gry, zabawy i konkursy. Aby dzieci zachęcić i zainteresować, otrzymują one zeszyty edukacyjne, kolorowanki, odblaski oraz wiele innych pomocy naukowych. To od odpowiedniego wychowania najmłodszych w dużym stopniu zależy to, jak w przyszłości będą zachowywać się na torach jako kierowcy. Nie czekamy, aż inni zrobią to za nas, tylko bierzemy w swoje ręce edukację w zakresie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych!

Eksperci PLK chcą docierać z kampanijnym przekazem wszędzie, gdzie można trafić do społeczeństwa. Jesteśmy tam, gdzie dzieje się coś ciekawego i pouczającego. Dostosowujemy środki przekazu do odbiorców, biorąc udział w różnych wydarzeniach jak piknik z okazji Dnia Dziecka w Kancelarii Premiera Rady Ministrów, Moto Safety Day, czy też Dni Transportu. Dla dzieci szykujemy zabawy, quizy i animacje, a dorosłym opowiadamy o bezpieczeństwie w ruchu kolejowym i odpowiedzialności, jaka ciąży na każdym kierowcy. Sprawdzamy również ich wiedzę na temat obowiązujących przepisów. Wszystko z wykorzystaniem unikalnej, eksperckiej wiedzy i w miłej atmosferze. Rocznie bierzemy udział ze stoiskiem kampanii w około 100 piknikach i eventach. Szukajcie nas wszędzie tam, gdzie dzieje się coś związanego z bezpieczeństwem w ruchu drogowym i kolejowym!

W 2018 roku w życie wszedł flagowy projekt PKP Polskich Linii Kolejowych: #ŻółtaNaklejkaPLK. Projekt naklejki, który na 14 tysiącach przejazdów kolejowo-drogowych, ma na celu doprowadzić do zmniejszenia liczby wypadków oraz skrócenia czasu reakcji odpowiednich służb. Naklejki te znajdują się na napędach rogatek lub na krzyżach świętego Andrzeja od strony torów. Żółta naklejka działa jak koło ratunkowe. Posiada indywidualny numer identyfikacyjny, numer alarmowy 112 oraz numery awaryjne do służb technicznych PKP PLK. Przedstawione w ten sposób informacje pozwalają na precyzyjną identyfikację lokalizacji przejazdu lub przejścia. Kiedy dochodzi do niebezpiecznego zdarzenia na przejeździe, nie zawsze wiadomo jak się zachować. Żółta naklejka przyspiesza działanie służb, dając dodatkowe minuty i sekundy. Na efekty tej akcji nie trzeba było długo czekać. Tylko w ciągu pierwszego roku od wprowadzenia żółtej naklejki 165 razy został wstrzymany lub ograniczony ruch pociągów po telefonie z podaniem numeru przejazdu, na którym było zagrożenie życia, możliwość tragedii, strat i problemów komunikacyjnych. To miliony złotych, których nie trzeba wydawać na akcje ratunkowe, naprawę pociągów czy infrastruktury kolejowej. Dziesiątki sytuacji, w których bez żółtej naklejki doszłoby do groźnego wypadku. I przynajmniej kilka żyć, które nie zostały tragicznie przerwane. Więcej informacji o Żółtej Naklejce PLK znajdziesz tutaj.

Rok 2019 przyniósł kolejne zmiany w działaniach kampanijnych. Otóż głównym promotorem i głosem kampanii zostały kobiety – Ambasadorki Bezpieczeństwa. Matki, żony, córki, siostry, babcie czy ciocie uczą Polaków rozsądnego i bezpiecznego zachowania na terenach kolejowych. Daliśmy im dojść do głosu, żeby wspólnie z nami tłumaczyły zasady, których przestrzeganie zapewnia kierowcom i pieszym bezpieczeństwo na torach. Ambasadorki Bezpieczeństwa stały się kluczowym elementem naszej walki o lepsze i bezpieczniejsze jutro. W kampanii „Bezpieczny Przejazd” głos ambasadorek również jest takim drogowskazem, sprowadzającym z wąskiej i niebezpiecznej ścieżki głupoty i brawury, na szeroką autostradę do bezpieczeństwa na torach.

Do Ambasadorek dołączyli również Ambasadorzy Bezpieczeństwa. Pojawiają się w naszych materiałach edukacyjnych, ucząc całe rodziny zasad bezpieczeństwa na torach. W spotach telewizyjnych ich słowa trafiają do serc i świadomości odbiorców, zachęcając do rozważnego zachowania na przejściach i przejazdach kolejowo-drogowych. Są nie tylko twarzami, ale przede wszystkim głosami rozsądku, szerzącymi ideę kampanii „Bezpieczny Przejazd”.

Ambasadorem Bezpieczeństwa może zostać każdy. Wystarczy poznać zasady bezpiecznego zachowania na terenach kolejowych i dbać o to, by rodzina i znajomi się do nich stosowali. Naszym marzeniem jest Polska pełna Ambasadorów Bezpieczeństwa, którzy od Helu po Tatry uczą swoich bliskich odpowiedzialności. Kraj, w którym głos rozsądku jest silniejszy od brawury i pośpiechu. Prosimy, zbuduj go wspólnie z nami!

Zaczynaliśmy od chęci działania. Za nią poszedł pomysł i pierwsze kroki. Z każdym kolejnym rokiem rozszerzaliśmy kampanię społeczną o kolejne elementy. Dzisiaj "Bezpieczny Przejazd" to jedna z najważniejszych inicjatyw w Polsce, której celem jest zwiększanie bezpieczeństwa na przejściach i przejazdach kolejowo-drogowych. Efekty naszych działań zostały niejednokrotnie docenione na przeróżnych kongresach w zakresie bezpieczeństwa o czym więcej możecie poczytać tutaj.