Powrót

Niezbędnik odpowiedzialnego kierowcy na majówkę

Rodzina z dwójką dzieci i dziadkami spędzają czas przy grillu.

Miej oczy dookoła głowy

  1. Pociąg ma zawsze pierwszeństwo! Nawet karetka pogotowia czy policja musi się zatrzymać przed przejazdem, kiedy zbliża się pociąg.
  2. Nigdy nie wjeżdżaj na przejazd, jeśli miga czerwone światło, nawet gdy rogatki zaczynają się unosić. Na przejeździe może się pojawić kolejny pociąg!
  3. Gdy twój pojazd utknie pomiędzy rogatkami, nie ma czasu do namysłu. Jeśli widzisz pociąg, musisz ratować życie i wyłamać rogatkę!
  4. Nigdy nie przejeżdżaj slalomem pomiędzy opuszczonymi rogatkami. Nie tylko łamiesz w ten sposób przepisy, ale przede wszystkim kładziesz na szali życie swoje i pasażerów.
  5. Jadąc w korku nigdy nie wjeżdżaj na przejazd kolejowo-drogowy, jeżeli nie masz jak go opuścić. Rogatka może zacząć opadać za kilkanaście sekund, a ty zostaniesz uwięziony na torach.
  6. Zbliżając się do przejazdu, tak jak na drodze, stosuj zasadę ograniczonego zaufania. Dróżnik mógł zasłabnąć, a sygnalizacja świetlna lub rogatki ulec awarii. Zawsze uważnie rozejrzyj się przed wjechaniem.
  7. To, że jeden pociąg opuścił przejazd nie znaczy, że po innym torze za chwilę nie nadjedzie kolejny. Na przejeździe wielotorowym zawsze czekaj, aż będziesz miał pewność, że nic więcej nie nadjeżdża.
  8. Jedź wolniej! Pędząc samochodem z dużą prędkością nie zdążysz odpowiednio zareagować, nawet, jeśli zauważysz nadjeżdżający pociąg.
  9. Rozpędzony pociąg miażdży samochód z taką siłą, z jaką samochód miażdży aluminiową puszkę. Chyba nie chcesz się dowiedzieć, jakie to uczucie?
  10. Przejazd kolejowo-drogowy to takie samo skrzyżowanie, jak każde inne. Żaden kierowca nie kwestionuje konieczności zatrzymania się na czerwonym świetle na skrzyżowaniu ulic, dlaczego więc niektórzy nie zatrzymują się przed znakiem STOP stojącym przed torami?
  11. Jeśli widzisz tory, zawsze spodziewaj się pociągu! Nawet pozornie nieużywane trasy bywają wykorzystywane przez składy towarowe, a rozkłady jazdy się zmieniają. Jeżdżenie lub chodzenie „na pamięć” grozi tragedią.
  12. Musisz być gotowy na różne sytuacje. Pociąg może nadjechać z dowolnego kierunku, w dowolnym czasie. Na dodatek czasami lokomotywa pcha wagony, zamiast je ciągnąć. Każdą sytuację oceniaj osobno i podejmuj odpowiedzialne decyzje.
  13. Zdejmij słuchawki, ścisz muzykę, odłóż książkę, oderwij wzrok od smartfona! Przejście czy przejazd to nie miejsce na relaks. Skoncentruj się na bezpiecznym przekroczeniu torów. Wyostrz zmysły!
  14. Pociąg zawsze jest bliżej niż myślisz! Ze względu na swoją masę, często wydaje się, że porusza się powoli, jednak to tylko złudzenie. Nie licz na to, że „zdążysz przed nim”. Życie to nie gra w ruletkę.
  15. Czekając na przejście trzymaj się z dala od torów! Pociąg z każdej strony jest o pół metra szerszy od rozstawu szyn. Nie warto przekonać się o tym na własnej skórze.
  16. Przechodź przez tory wyłącznie w wyznaczonych miejscach. Wybierając drogę na skróty może zaoszczędzisz kilka minut, ale możesz stracić życie. Czy warto ryzykować?
  17. Kiedyś nadjeżdżający pociąg można było usłyszeć z ponad kilometra. Nie licz jednak na to! W dzisiejszych czasach nowoczesne pojazdy szynowe są znacznie cichsze i mogą pojawić się znienacka.
  18. Jedna trzecia wszystkich wypadków na terenach kolejowych, to te na przejściach niedozwolonych. Większość z nich kończy się śmiercią.

Żółta Naklejka ratuje życie

Od 2018 roku każdy przejazd w Polsce, zarządzany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., jest dodatkowo oznakowany Żółtą Naklejką. Znajduje się od wewnętrznej strony krzyży św. Andrzeja lub na napędach rogatek i posiadają trzy istotne informacje: indywidualny numer przejazdu kolejowo-drogowego składający się z 9 cyfr, numer alarmowy 112 i numery awaryjne.

W sytuacji kiedy nasz samochód zostanie unieruchomiony między rogatkami w wyniku awarii pojazdu, kiedy już doszło do wypadku i musimy ratować czyjeś życie lub kiedy widzimy na torach przeszkodę, powinniśmy zadzwonić pod numer alarmowy 112. Z kolei numery awaryjne wybieramy, jeśli zauważymy usterkę techniczną, np. wyłamaną rogatkę, uszkodzone oznakowanie lub sygnalizator świetlny. Zgłaszając zagrożenie, podajemy indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego umieszczony na Żółtej Naklejce, co pozwoli na precyzyjną identyfikację lokalizacji i znacznie ułatwi służbom kolejne działania. Więcej informacji na temat projektu #ŻółtaNaklejkaPLK dostępnych jest tutaj.

Na koniec, wraz z Ambasadorkami i Ambasadorami Bezpieczeństwa, życzymy Wam bezpiecznych i udanych wyjazdów oraz opanowania i czujności na drodze.