Powrót

Kto ma pierwszeństwo na przejeździe kolejowo-drogowym?

Zbliżenie na lampy ostrzegawcze na karetce, w tle trakcja nad torami

W świetle kodeksu drogowego kierujący pojazdami uprzywilejowanymi, jadącymi na sygnale, na polskich drogach nie są zobowiązani do przestrzegania przepisów ruchu drogowego – w tym stosowania się do znaków czy sygnalizacji świetlnej. Z kolei pozostali uczestnicy ruchu drogowego muszą im ułatwić przejazd, ponieważ pojazdy te mają pierwszeństwo. Sytuacja jest natomiast inna na przejazdach kolejowo-drogowych – tutaj pierwszeństwo zawsze ma pociąg. Dlaczego?

Bliskie spotkanie z pędzącym kolosem…

Droga hamowania rozpędzonego pociągu wynosi nawet 1300 m, czyli – obrazowo rzecz ujmując – 13 długości boiska piłkarskiego. Maszynista nie będzie w stanie zatrzymać lokomotywy, jeśli na torowisku nagle pojawi się pojazd – niezależnie od tego, czy będzie to karetka na sygnale, radiowóz policyjny, wóz strażacki czy zwyczajny samochód. Wymuszenie pierwszeństwa przez te pojazdy na przejeździe kolejowo-drogowym może się skończyć tragicznie również ze względu na masę pociągu, który niemal „zmiata” samochody za swojej drogi.

Zdjęcie na rozrzucone koło torów elementy rozbitego samochodu

W wymagającej pracy kierowców pojazdów uprzywilejowanych liczy się każda sekunda – chodzi przecież o ratowanie życia i zdrowia ludzkiego. Ryzykowne zachowania na przejazdach kolejowo-drogowych i próby ich przekraczania, kiedy włącza się sygnalizacja świetlna i opadają rogatki, mogą jednak pogorszyć sytuację osób, którym służby spieszą z pomocą. Karetka, która utknie na torowisku w wyniku wypadku, nikomu nie pomoże, a wóz strażacki nie dojedzie do płonącego domu…

Zapamiętaj i zastosuj!

Niezależnie od tego, czy kierujesz pojazdem uprzywilejowanym, czy „cywilnym” samochodem pamiętaj, żeby przed przekroczeniem przejazdu kolejowo-drogowego upewnić się, czy nie zbliża się pociąg. Nawet jeśli przejazd jest wyposażony w sygnalizację świetlną i rogatki. Choć przypadki niezamknięcia rogatek wskutek awarii urządzeń technicznych lub błędu ludzkiego zdarzają się bardzo rzadko, to zasada ograniczonego zaufania powinna stać się regułą podczas przekraczania torów kolejowych.

Zamknięty przejazd kolejowy, na nim pociąg w ruchu.

Poza stosowaniem tej reguły pamiętaj: gdy czerwone światło na sygnalizatorze zaczyna migać, a rogatki opadają to znak, że w żadnej sytuacji nie wolno przekraczać przejazdu. Jeżeli wydaje Ci się, że zdążysz wtedy przejechać, to możesz utknąć na torach i narazić na niebezpieczeństwo siebie i podróżujące z Tobą osoby. Również po otwarciu rogatek nie wjeżdżaj na tory bezpośrednio po przejechaniu pociągu. Zaczekaj, aż zgasną światła na sygnalizatorze, a na przejeździe bez rogatek czy sygnalizacji pociąg odjedzie na taką odległość, żeby móc się upewnić, iż po innych torach nie porusza się kolejny pociąg.

Każdy błąd uczestnika ruchu drogowego na przejeździe kolejowo-drogowym może mieć nieodwracalne skutki. Tymczasem kilka prostych zasad bezpieczeństwa stosowanych na co dzień może uratować zdrowie i życie – i to nie tylko nasze!