Dzień Wszystkich Świętych – bądźmy bezpieczni
W tym okresie Ambasadorki i Ambasadorzy Bezpieczeństwa szczególnie apelują do kierowców i pieszych o zachowanie ostrożności i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa przy przekraczaniu przejść i przejazdów kolejowo-drogowych.
Oto najważniejsze reguły:
Reaguj na sygnalizację świetlną i dźwiękową – jeśli sygnalizacja jest włączona, oznacza to, że pociąg się zbliża. Nigdy nie wjeżdżaj na przejazd, gdy widzisz migające czerwone światło lub słyszysz sygnał dźwiękowy.
Zatrzymaj się przed rogatką – jeśli rogatka jest opuszczona lub zaczyna się opuszczać, konieczne jest natychmiastowe zatrzymanie pojazdu. Próba ominięcia zamykających się rogatek to wykroczenie.
Nie zatrzymuj się na torach – zawsze upewnij się, że po drugiej stronie przejazdu jest wystarczająco dużo miejsca na zatrzymanie całego pojazdu. Postój na torach może mieć tragiczne skutki gdy nadjedzie pociąg.
Przestrzegaj limitów prędkości – zbliżając się do przejazdu należy zwolnić. Zbyt szybki wjazd może utrudnić prawidłowe zareagowanie na sygnały o zbliżającym się pociągu.
Gdzie szukać pomocy na przejściu lub przejeździe kolejowo-drogowym?
Ważnym elementem podnoszącym bezpieczeństwo na przejazdach jest #ŻółtaNaklejkaPLK –udostępniona przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Każdy przejazd i przejście przez tory w Polsce zostały oznaczone specjalnymi odblaskowymi naklejkami z unikalnymi numerami identyfikacyjnymi, które ułatwiają lokalizację danego przejazdu. Naklejki umieszczone są na obudowie napędu rogatek lub znaku drogowym krzyż św. Andrzeja od strony torów i zawiera trzy kluczowe informacje:
Numer skrzyżowania: pierwszy wiersz na naklejce – indywidualny i unikalny numer przejścia lub przejazdu. Dzięki niemu operator telefonu alarmowego 112 jest w stanie szybko zlokalizować miejsce, w którym się znajdujesz.
Numer alarmowy 112: drugi wiersz na naklejce – skorzystaj z niego w razie wypadku lub zagrożenia wypadkiem. Połączysz się z operatorem numeru alarmowego, przekazując informacje o zagrożeniu. Operatorzy numeru 112 mają bezpośredni kontakt z dyspozytorami PLK S.A., którzy są w stanie w ciągu kilkudziesięciu sekund spowolnić bądź całkowicie wstrzymać ruch pociągów.
Numery telefonów „W razie awarii”: trzeci wiersz z naklejki - zawiera numery telefonów dyspozytorów służb technicznych, odpowiedzialnych za usuwanie awarii i usterek. To właśnie tam można zgłaszać informacje o awariach lub uszkodzeniach elementów przejazdu, które nie stanowią w danej chwili bezpośredniego zagrożenia życia i zdrowia użytkowników przejść lub przejazdów.