Wzrośnie przeładunek towarów na stacji Terespol
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na wykonanie dokumentacji projektowej na rozbudowę stacji Terespol o dziesięć szerokich torów (1520 mm). Infrastruktura będzie dostosowana do obsługi ciężkich pociągów o długości 1050 m i nacisku 25t/oś. Przewidziano specjalny tor do odstawiania uszkodzonych wagonów z materiałami niebezpiecznymi.
Efektem inwestycji będzie możliwość obsługi większej liczby pociągów również w zakresie kontroli celno-granicznej, która będzie się odbywała na nowej grupie torów. Przejście przyjmie więcej pociągów towarowych, co oznacza większe możliwości wymiany handlowej pomiędzy Europą i Azją.
Prace projektowe dla zadania „Poprawa dostępności przejścia granicznego Terespol-Brześć, Etap 1 - Rozbudowa układu torów o prześwicie 1520 mm stacji Terespol”, zrealizuje Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o. do 2022 r. Finansowanie 2,6 mln zł netto pochodzi ze środków PLK. Budowla planowana na lata 2022 - 2024.
– Modernizacja stacji w Terespolu i trasy z Siedlec do Terespola wpłynie na lepszą dostępność i potencjał przeładunkowy stacji. Zwiększą się możliwości przesyłania towarów przez wschodnią granicę na szlaku tranzytowym Moskwa – Mińsk – Warszawa – Berlin. Dzięki inwestycjom zyska także gospodarka regionu – powiedział Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
Komplementarną inwestycją do prac na przejściu granicznym jest modernizacja linii Siedlce - Terespol. Efektem będzie sprawniejszy i szybszy przejazd pociągów. PLK podnoszą komfort obsługi podróżnych i pociągów towarowych na stacjach: Małaszewicze, Biała Podlaska, Terespol. Lokalne centrum sterowania w Terespolu usprawni prowadzenie ruchu pociągów. Inwestycja o wartości ponad 555 mln zł netto jest realizowana w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują inwestycje z Krajowego Programu Kolejowego, których efektem jest poprawa warunków transportu towarów. Przykładem są projekty prowadzone w rejonie wschodniej granicy – przejścia w Terespolu i Siemianówce. To także prace na szlakach ze Śląska w kierunku portów w Gdyni i Gdańsku. Coraz lepszy stan infrastruktury kolejowej pozwoli na szybszy przewóz towarów i uruchamianie dodatkowych składów m.in. na nowym „jedwabnym szlaku” w rejonie Terespola – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu, PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Sprawniej koleją przez granice
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększają możliwości kolejowych przejść granicznych w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Specjalny projekt obejmuje 8 przejść: Skandawa - Żeleznodorożnyj, Terespol - Brześć, Medyka - Mościska, Braniewo - Mamonowo, Kuźnica Białostocka - Grodno, Siemianówka - Swisłocz, Dorohusk - Jagodzin, Werchrata - Rawa Ruska. W 2017 r. w Terespolu już przystosowano część torów do lepszej obsługi ruchu granicznego.
Na przejściu w Medyce, w korytarzu transportowym Niemcy - Polska - Ukraina, kontynuowana jest przebudowa torów, rozjazdów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem. Po zakończeniu robót będzie sprawna obsługa dłuższych i cięższych składów towarowych na granicy z Ukrainą. Trwa pierwszy etap prac w rejonie przejścia granicznego Skandawa - Żeleznodorożnyj, od granicy do punktu przeładunkowego Kotki. Szerokie tory będą dostosowane do przewozu cięższych składów (do 25t/oś) i prędkości do 60 km/h. Umożliwi to rozwój współpracy gospodarczej w regionie. W tym roku podpisana została umowa na prace w rejonie przejścia Siemianówka - Swisłocz oraz rewitalizację linii od Chryzanowa do granicy. Inwestycja zwiększy rolę Podlasia na transportowej mapie Polski. Roboty budowlane, które usprawnią obsługę pociągów w rejonie zaplanowano do 2022 r.
PLK przebudowały już linię od Czeremchy do granicy z Białorusią, co umożliwi przywrócenie ruchu towarowego na granicy. Będzie to alternatywna trasa w relacji wschód-zachód.
Kontakt dla mediów:
Karol Jakubowski
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: + 668 679 414