Wygodniej i bezpieczniej na stacji w Dobiegniewie
Na stacji w Dobiegniewie pasażerowie korzystają już z drugiego nowego peronu. Wyższe, szersze i dłuższe perony ułatwiają pasażerom wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Perony posiadają antypoślizgową nawierzchnię wraz ze ścieżkami naprowadzającymi dla osób niewidomych i niedowidzących. Zamontowane zostały nowe wiaty i ławki, które poprawiły komfort oczekiwania na pociąg. Jaśniejsze LED-owe oświetlenie zapewnia bezpieczne podróżowanie po zmroku. Orientację podróżnym ułatwiają tablice z czytelnym oznakowaniem i gabloty z rozkładami jazdy. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się mogą bezpiecznie dotrzeć na perony i drugą stronę stacji, dzięki nowemu przejściu pod torami, które posiada pochylnię. Obok peronów są stojaki na rowery, dzięki którym osoby podróżujące koleją, mogą połączyć dwa ekologiczne środki transportu.
Wygodniejsze podróże koleją między Wielkopolską a Pomorzem Zachodnim
Sukcesywnie zwiększamy komfort podróży na linii Poznań - Szczecin. Już w blisko 30 miejscowościach na trasie między Poznaniem a Szczecinem pasażerowie wygodniej wsiadają do pociągów z nowych peronów, m.in. w Poznaniu Woli, Kiekrzu, Rokietnicy, Szamotułach, Wronkach, Miałach, Podleścu, Dobiegniewie, Bierzwniku, Słonicach, Choszcznie, Dolicach, Stargardzie, Reptowie i Szczecinie Zdunowie. Modernizacja zwiększy komfort podróży łącznie na 30 stacjach i przystankach.
Na 190 km trasie Poznań – Szczecin, dwa nowe tory z siecią trakcyjną i nowoczesnymi urządzeniami sterowania ruchem kolejowym są już gotowe między Poznaniem a Krzyżem, Krzyżem a Dobiegniewem, Słonicami a Stargardem oraz Stargardem a Szczecinem Dąbiem. Obecnie wykonawcy pracują na odcinku Rębusz – Słonice oraz na stacji Stargard. Poza torami, siecią trakcyjną oraz urządzeniami sterowania ruchem kolejowym, modernizowane są również obiekty inżynieryjne, takie jak mosty, przepusty i wiadukty (m.in. cztery wiadukty kolejowe w Stargardzie), a także przejazdy kolejowo-drogowe, co wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa nie tylko ruchu kolejowego, ale również drogowego.
Szybciej i bezpieczniej między Poznaniem a Szczecinem
Dzięki pracom na blisko 190 km trasie, po zakończeniu wszystkich robót i uzyskaniu wymaganych dopuszczeń – najpóźniej od połowy grudnia 2024 r. – najszybsze pociągi pojadą między Poznaniem a Szczecinem z prędkością do 160 km/h w czasie poniżej 2 godz. Wnioski, związane z uzyskaniem nowych zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji, są sukcesywnie składane do Urzędu Transportu Kolejowego wraz z postępem inwestycji. Z prędkością 160 km/h pociągi mogą już jeździć na odcinku między Poznaniem a Wronkami. Zwiększa się przepustowość linii – możliwy jest przejazd coraz większej liczby pociągów i uruchomienie dodatkowych połączeń dalekobieżnych oraz regionalnych. Linia zapewnia również lepsze warunki przewozu towarów. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz lokalne centra sterowania w Poznaniu i realizowane w Stargardzie zwiększą bezpieczeństwo.
Większość zasadniczych prac na całej trasie zrealizowana została do końca 2023 roku. Wykonawcy prowadzą jeszcze prace m.in. na stacji w Stargardzie (planowane zakończenie prac zasadniczych w 2025 r.) i na odcinku Rębusz – Słonice wraz ze stacją Słonice (planowane zakończenie prac zasadniczych na przełomie III i IV kwartału 2024). Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., warta ponad 4 mld zł współfinansowana jest z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF).
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.
Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.