Trzy nowoczesne stacje i sprawniejszy przewóz towarów z Kędzierzyna do Chałupek
- Projekt realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ze środków budżetowych to lepsze połączenia w kraju oraz rozwój międzynarodowych przewozów pasażerskich i towarowych. Linia od Kędzierzyna Koźla do Chałupek, która po inwestycji zwiększa swoje możliwości, stanowi ważne połączenie w ciągu komunikacyjnym E 59, łączącym porty w Szczecinie i Świnoujściu ze Śląskiem i przejściem granicznym w Chałupkach – mówi Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Nędza, Kuźnia Raciborska i Dziergowice - pasażerowie wygodniej wsiądą do pociągów
PLK przebudowały 3 stacje: Nędza, Kuźnia Raciborska i Dziergowice oraz przystanek osobowy Tworków. Pasażerowie mają do dyspozycji 8 odnowionych peronów z wiatami, nowym oświetleniem, systemem oznakowania oraz nagłośnieniem.
- Prace PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. poprawiły możliwości linii Kędzierzyn Koźle – Chałupki. Dzięki nowym peronom podróżni łatwiej skorzystają z pociągów. Będą również efekty dla gospodarki, gdyż ładunki sprawniej pojadą koleją – mówi Jarosław Wieczorek, wojewoda śląski.
Perony zostały podwyższone, co znacznie ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pociągów oraz są dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na stacji Kuźnia Raciborska została wyremontowana kładka dla pieszych, łącząca perony z budynkiem dworca.
Sprawny przejazd pociągów osobowych i towarowych
- Poprawa połączeń miedzy województwami oraz wzmacnianie roli transportu kolejowego jest ważne dla polepszenia warunków życia mieszkańców oraz gospodarki. Coraz sprawniejsza linia z Kędzierzyna Koźla do Chałupek ma znaczenie dla rozwoju Opolszczyzny – mówi Adrian Czubak, wojewoda opolski.
Nowe urządzenia sterowania ruchem oraz wymiana 14 rozjazdów na stacjach, zapewnią większy poziom bezpieczeństwa. Bezpieczniej będzie także na 15 zmodernizowanych i przebudowanych przejazdach kolejowo-drogowych. Monitoring na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami zapewni lepszy nadzór w ruchu drogowym. W ramach inwestycji wyremontowano 35 km linii kolejowej oraz 27 obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów, przepustów) m.in. dwa mosty - na rzece Psina o długości 91 m i na rzece Bierawka o długości 37 m. Na odcinku Racibórz – Krzyżanowice została kompleksowo wymieniona sieć trakcyjna.
Efekty zakończonych prac
Dzięki rewitalizacji linii (nr 151) na odcinkach Bierawa – Nędza i Racibórz – Krzyżanowice zwiększono prędkość do 120 km/h dla pociągów pasażerskich i do 100 km/h dla pociągów towarowych (dotychczas 50/60 km/h), co wpłynie na lepszą przepustowość linii i sprawniejszy ruch pasażerski i towarowy.
Na realizację zadania, ze środków budżetowych, PLK przeznaczyły ponad 76 mln zł.
Inwestycja jest realizowana w ramach projektu pn.: „Prace na linii kolejowej E-59 na odcinku Kędzierzyn Koźle - Chałupki (granica Państwa)", wartego ponad 296 mln zł, finansowanego z budżetu państwa. W 2017 roku na tym projekcie zostały zakończone prace na odcinku Krzyżanowice – Chałupki (ok. 31 mln zł), natomiast w 2019 roku PLK planują zakończenie o dokumentacji projektowej na przebudowę stacji Racibórz. Obecnie, PLK ogłosiły przetarg na przebudowę sieci trakcyjnej w stacji Krzyżanowice oraz na odcinku Krzyżanowice – Chałupki w ramach ww. projektu. Zamawiający przeznaczył na sfinansowanie zamówienia 29 mln złotych.
Inwestycja na odcinkach Bierawa – Nędza i Racibórz - Krzyżanowice w liczbach:
- 35 km linii kolejowej,
- 3 stacje i przystanek osobowy,
- 8 przebudowanych peronów,
- 27 obiektów inżynieryjnych,
- 15 przejazdów kolejowo-drogowych.
Kontakt dla mediów:
Jacek Karniewski
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
694 480 192