Tarcza TBM Faustyna zakończyła swoją misję – ostatni tunel jednotorowy wydrążony
Maszyna TBM Faustyna wydrążyła ostatni, czwarty tunel jednotorowy o długości 692 metrów w niecałe 100 dni, czyli po ok. 3 miesiącach od rozpoczęcia prac. TBM Faustyna wyruszyła z przystanku Koziny w kierunku Łodzi Kaliskiej 26 sierpnia br. Harmonogram zakładał, że dotrze do komory przy al. Unii Lubelskiej w styczniu 2025 roku.
To kolejne przyspieszenie w drążeniu tuneli przez Faustynę. Przedostatni tunel również został wybudowany przed czasem. Maszyna drążyła średnio 8,3 metrów dziennie i montowała jednocześnie obudowę. W tym celu wykorzystano 457 ringów tj. pierścieni tunelu. Usunięto ok. 40 tys. metrów sześciennych gruntu. W kolejnym etapie TBM zostanie wydobyty z komory przy użyciu specjalistycznego dźwigu. Rozpoczęła się już budowa betonowego podłoża pod dźwig.
TBM Faustyna wydrążyła łącznie 4 tunele: od komory przy ul. Długosza do komory przy ul. Odolanowskiej (940 metrów łącznie z odcinkiem pod przystankiem Koziny), od ul. Odolanowskiej do komory przy ul. Skarpowej (850 metrów), od komory przy ul. Żniwnej do przystanku Koziny (748 metrów) oraz od przystanku Koziny do komory przy al. Unii Lubelskiej (692 metrów). Całkowita długość tuneli to 3230 metrów.
W ten sposób zapewnione zostało połączenie stacji Łódź Żabieniec i Łódź Kaliska z głównym tunelem dwutorowym w kierunku Łodzi Fabrycznej.
Inwestycja jest kontynuowana
Duża tarcza TBM Katarzyna wydrążyła ok. 1,34 km z 2,3 km dwutorowego tunelu. Katarzyna ma obecnie przerwę pod kamienicą na ul. 1 Maja 21. Do zatrzymania TBM doszło 10 listopada br., gdy czujniki na budynkach zaczęły wskazywać, że grunt pod kamienicą jest niestabilny. Niezbędne było wzmocnienie podłoża. Przed ponownym uruchomieniem tarczy prowadzone są dodatkowe badania geologiczne. Tarcza Katarzyna ruszy dopiero po przeanalizowaniu wyników tych badań.
Bez zakłóceń prowadzone są prace przy budowie trzech podziemnych przystanków Łódź Polesie, Łódź Koziny i Łódź Śródmieście. Zaawansowanie prac znacząco przekroczyło półmetek. Równocześnie budowana jest komora dla tarczy TBM przy Łodzi Fabrycznej.
Sytuacja mieszkańców na trasie budowy tunelu
Do swoich mieszkań wrócili już niemal wszyscy lokatorzy części kamienicy przy ul. Próchnika 44. Pozostałe osoby z ul. Próchnika 44 oraz al. 1 Maja 19, 21, 23, którzy musieli opuścić swoje mieszkania na czas budowy tunelu średnicowego nadal pozostają w hotelach lub wynajętych mieszkaniach. Mimo podjętych starań wykonawcy i inwestora, powrót do kamienic, ze względów bezpieczeństwa, nie jest obecnie możliwy. Każda z osób może zamienić hotel na mieszkanie lub ekwiwalent finansowy na wynajem mieszkania. Dopiero po wydaniu pozytywnych decyzji mieszkańcy wrócą do swoich lokali. Powroty następować będą etapami.
Przedstawiciele wykonawcy, PBDiM z Mińska Mazowieckiego, inwestora, PLK SA oraz Urzędu Miasta Łodzi są w stałym kontakcie z mieszkańcami. Ze względu na bardzo trudną sytuację, w której się znaleźli, oferowana jest pomoc odpowiadająca potrzebom poszczególnych lokatorów.
Zawarte zostało porozumienie między Zarządem Lokali Miejskich UMŁ a wykonawcą, w ramach którego miasto przeznaczyło pulę mieszkań, a firma budująca tunel gruntownie je wyremontuje do standardów wyznaczonych przez zarządcę. Nieruchomości trafią do rodzin, które straciły mieszkania w wyniku katastrofy budowlanej z 6 września. Część mieszkańców już wybrała docelowe lokale, część wciąż jest w trakcie podejmowania decyzji.
Osoby, które przebywają w łódzkich hotelach mają zapewnione wyżywienie, pranie, dostęp do lodówek, miejsca parkingowe. Jednak coraz więcej rodzin ze względu na wydłużającą się relokację decyduje się na skorzystanie z rozwiązań alternatywnych dla tradycyjnych hoteli. Są nimi oferowane i opłacane przez wykonawcę wyposażone w podstawowe sprzęty mieszkania w apartamentowcu, a także nieruchomości wynajmowane we własnym zakresie i opłacane z ekwiwalentu finansowego.
Tunel łączy Polskę
Budowa podziemnego połączenia Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą jeździły pociągi regionalne i dalekobieżne. Przejazd koleją przez miasto pomiędzy obecnymi stacjami będzie krótszy. Wzrośnie liczba pociągów i częstotliwość ich kursowania. Trzy podziemne przystanki ułatwią poruszanie się po mieście, gdyż będą zintegrowane z komunikacją miejską. Więcej informacji o projekcie https://tunel-laczypolske.pl.
Inwestycja PLK SA o wartości ponad 2 mld zł ubiega się o dofinansowanie prac realizowanych po 2023 r. ze środków budżetu UE na lata 2021-2027 w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS).