Powrót

Szybciej i wygodniej koleją na trasie Szczecinek – Runowo Pomorskie

Aktualnie odbudowywany jest dotychczas nieczynny drugi tor na odcinku Szczecinek – Łubowo. Stary tor zdemontowano już na długości 24 km. Ułożono nowe podkłady na 14 km. Rozpoczęto budowę dwóch nowych peronów w Jeleninie i Silnowie w zmienionych lokalizacjach. Do czasu oddania ich do użytku pasażerowie korzystają ze starych platform.

Między stacjami Złocieniec a Jankowo Pomorskie usunięto na 15 km stare szyny i podkłady. Rozpoczęto układanie nowych podkładów. Ciekawostką z placu budowy jest to, że prace przy wzmacnianiu gruntu pod nowy tor wykonywane są metodą polegającą na wprowadzaniu w grunt mieszanki betonowej, w miejscach słabszego podtorza. Dzięki temu wzmacniana jest cała konstrukcja toru, co pozwoli na jazdę po nim ciężkich składów towarowych. W trakcie robót ruch pociągów w obu kierunkach prowadzony jest po czynnym, drugim torze. Nie wymaga to wprowadzania zastępczej komunikacji autobusowej.

Do końca 2018 r. zakończone zostaną prace torowe na ok. 25 km odcinku Szczecinek – Łubowo i ok. 16 km odcinku Złocieniec – Jankowo Pomorskie. W następnej kolejności wykonywane będą prace przy obiektach inżynieryjnych, modernizacji peronów, budowie urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz sieci elektroenergetycznych i telekomunikacyjnych.  

Pociągi przyśpieszą między Runowem Pomorskim a Szczecinkiem

Remont linii kolejowej Szczecinek – Runowo Pomorskie, rozpoczęty w październiku 2017 r., poprawi komunikację kolejową w regionie. Podróż ze Szczecinka do Runowa Pomorskiego skróci się o ok. jedną trzecią. Dziś podróż trwa ok. 1 h 30 min, a po realizacji projektu skróci się do ok. godziny. Taki czas zwiększy atrakcyjność połączeń kolejowych ze Szczecinem. Dla podróżnych powstaną nowe funkcjonalne perony na stacji Czaplinek i 10 przystankach m.in. w Suliszewie Drawskim i Żelisławie Pomorskim.Będą one wyposażone w wiaty, ławki, gabloty z rozkładami jazdy i lepiej oznakowane. Obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Większe możliwości linii

Dzięki inwestycji przywrócony zostanie ruch dwutorowy na ok. 25 km odcinku Szczecinek – Łubowo. Zwiększy to przepustowość linii, a tym samym umożliwi wprowadzenie większej liczby pociągów. Projekt obejmuje wymianę 51 km toru. Przewidziano remont  33 obiektów inżynieryjnych.

Po zakończeniu prac składy pasażerskie pojadą z prędkością do 120 km/h, czyli nawet o 40 km/h szybciej niż obecnie. Modernizacja urządzeń sterowania ruchem oraz prace na 54 przejazdach kolejowo – drogowych wpłyną na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa.

Odcinek Szczecinek – Runowo Pomorskie to także linia ważna dla przewozów towarowych i dojazdów na poligon w Drawsku Pomorskim.

Projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 210 na odcinku Szczecinek – Runowo Pomorskie” jest realizowany w systemie „projektuj i buduj”. Umowa jest warta około 178,6 mln zł (netto). Finansowanie przewidziano ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. Dofinansowanie UE wynosi 85 proc. Realizację robót budowlanych zaplanowano na lata 2017 – 2019. Wykonawcą prac jest przedsiębiorstwo NDI S.A.

Kontakt dla mediów:

Zbigniew Wolny
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
zbigniew.wolny@plk-sa.pl
T: + 48 600 084 749